دریافت معاینه فنی صحیح سهم شهروندان در كاهش آلودگی هوا است

دریافت معاینه فنی صحیح سهم شهروندان در كاهش آلودگی هوا است

لوازم حیوان خانگی: نیمه دوم سال برای تهران مصادف با آغاز یك نبرد است نبرد با آلودگی هوا. كه در چند سال قبل همواره این آلودگی هوا بوده كه بر شهروندان تهرانی چیره شده است.


به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر، تهران به جهت موقعیت جغرافیایی كه دارد و هم با آغاز فصل سرما و غالب شدن پدیده اینورژن (وارونگی هوا) همواره با آلودگی هوا در تقابل است و این در شرایطی است كه در سالهای اخیر به جهت ازدیاد خودروها و هم عدم رعایت شاخص های زیست محیطی در سوخت و كیفیت خودروها غلظت آلاینده های كمتر از ۱۰ میكرون و ۲.۵ میكرون رو به افزایش نهاده است. مقایسه كیفیت هوای تهران در دوسال گذشته نشان داده است كه وضعیت هوای تهران رو به بهبود كه نرفته هیچ وخیم تر هم شده است. به گونه ای كه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هفت درصد روزهای آلوده تر داشته یعنی بالغ بر ۲۰ روز. بر بر اساس گزارش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در سال ۹۵، بیشترین روزهای آلوده مربوط به آبان ماه ۱۶با روز و دی ماه با ۲۲ روز بوده است و این در شرایطی است كه در سال ۹۶ بیشترین روزهای آلوده مربوط به آبان ماه ۲۴ روز و بهمن ماه ۲۲ روز بوده است. از بررسی این آمار چنین بر می آید كه تهرانی ها باید خویش را برای مواجه با روزهای آلوده آماده كنند. این در شرایطی است كه در چند سال قبل مهر ماه شرایط هوای تهران سالم بوده است. اما سوال اینجاست آیا راهكاری برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد؟ تابستان سال جاری تهران عاری از آفت سفید بالك ها شد یا به قولی این آفت كنترل شد و این مهم ناشی از اقدامات كارشناسی و به موقع مدیریت شهری در مهار این آفت بوده است. در حالیكه در سالهای قبل همواره مدیریت شهری عاجز از كنترل آن بود. آلودگی هوا هم همواره یك تهدید بالقوه برای شهر تهران بوده اما راهكارهای مفیدی برای كاهش آن وجود دارد. راهكارهایی كه شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم به جد پیگیر اجرای آن است. اجرای طرح كاهش و اجبار دارندگان خودرو به دریافت معاینه فنی همچون این موارد است. در همین زمینه سید آرش حسینی میلانی به آلودگی هوای شهر تهران اشاره نمود و اظهار داشت: آبان ماه فصلی است كه آلودگی هوا، اثرات خویش را اندك اندك نشان داده است. ازاین رو تمام دستگاه ها و شهروندان باید در یك حركت جمعی تلاش كنند با تقویت طرح هایی نظیر اجبار خودروها به دریافت معاینه فنی شاهد كاهش آلودگی هوا باشیم. وی با اشاره به اینكه همه ساله آلودگی هوا در بازه زمانی ۱۲۰ روزه اول آبان تا اواخر بهمن شدت می گیرد، تصریح كرد: معمولا راهكاری كه برای كاهش آلودگی هوا مطرح می گردد توسعه حمل و نقل عمومی است كه البته این امر، موثرترین راه است اما در شرایط كنونی و به علت كاهش اعتبارات و كمبود امكانات باید راهكارهای دیگری را در نظر گرفت. این عضو شورای شهر تهران افزود: امسال سعی شده است با اجرای فاز دوم طرح كاهش آلودگی هوا به صورت سراسری، معاینه فنی تمامی خودروهای سبك و سنگین به صورت یكپارچه و در تمام اوقات، كنترل شود. در این راستا، دوربین های كنترلی چهار برابر شده، به تعداد مراكز معاینه فنی افزوده شده و شیفت های كاری آنها افزایش پیدا كرده است. حسینی میلانی با تاكید بر اینكه امیدواریم با همكاری پلیس و شهرداری و كنترل آلایندگی خودروهای دیزل شاهد كنترل نسبی آلودگی هوا باشیم، خاطرنشان كرد: مسئولیت مدنی هر شهروند در تهران ایجاب می كند به صورت حتم و به موقع، مبادرت به دریافت معاینه فنی كنند. البته علاوه بر شهروندان، در سازمان های عمومی، دولتی و خصوصی سرویس های مختلف به خصوص اتوبوس ها و كامیون های دیزلی وجود دارد كه باید آنها هم نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند. سخنگوی كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به اثرات آلودگی هوا اشاره نمود و اظهار داشت: میزان ذرات معلق كمتر از ۲.۵ میكرون در نیمه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال، بیشتر از دو برابر افزایش می یابند. این ذرات برای كلیه گروه های سنی و بخصوص زنان باردار، نوزادان، كودكان، سالمندان و بیماران قلبی، عروقی و تنفسی بسیار خطرناك می باشد. این یك خسارت عمده بهداشتی است كه هر سال با آن مواجه هستیم به گونه ای كه برپایه برآوردهای بانك جهانی، بیشتر از چهار هزار نفر در تهران به خاطر آلودگی هوای شهر تهران جان خویش را از دست داده و تاوان اقتصادی آن، بیشتر از ۲.۶ میلیارد دلار در سال است. حسینی میلانی اضافه كرد: در چنین شرایطی سازمان ها و شركت هایی كه دارای اتوبوس یا مینی بوس های آلاینده هستند، باید نسبت به رفع ایرادات ناوگان حمل و نقلی خود اقدام نمایند. باآنكه امروز شرایط به گونه ای است كه توان نوسازی و جایگزینی اتوبوس ها چندان ممكن نیست اما می توان میزان موثری از آلایندگی ها را با معاینه فنی كاهش دهیم. وی با تاكید بر اینكه ما باید سهم خویش را در كاهش آلودگی هوا بپذیریم، بیان كرد: دریافت معاینه فنی سهم هر شهروند در كاهش میزان آلودگی هوا است. با ظرفیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی ما نمی توانیم از همه شهروندان انتظار داشته باشیم در شهر فقط با استفاده از مترو تردد كنند اما این را می توانیم از آنها بخواهیم كه معاینه فنی را جدی بگیرند چراكه معاینه فنی مسئولیت مدنی، اخلاقی و قانونی می باشد كه برعهده شهروندان است. رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران درمورد اجرای طرح كاهش و اجبار خودروها به دریافت معاینه فنی خاطرنشان كرد: این طرح از سال ۹۴ شروع شد اما در آن مقطع، ایراداتی وجود داشت همچون اینكه شبكه كنترلی كه ضمانت اجرای این طرح است، آماده نبود اما امروز تعداد دوربین ها و ظرفیت مراكز معاینه فنی افزایش پیدا كرده و بسترها برای اجرای فاز دوم طرح كاهش فراهم گشته است. حسینی میلانی افزود: هم اكنون سیستم نوبت دهی اینترنتی هم در مراكز معاینه فنی آغاز به كار كرده و شهروندان می توانند از این طریق زمان خویش را مدیریت كنند. با این حال، همچنان رجوع و دریافت نوبت به صورت حضوری زیاد است و با عنایت به اینكه از ابتدای آبان ماه، مقرر شده بود خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شوند و از آنجائیكه ما عادت داریم كارهایمان را به دقایق انتهایی موكول نماییم، شاهد صف های طولانی در مراكز معاینه فنی بوده ایم. حسینی میلانی با اشاره به اینكه در پنج روز نخست آبان ماه، بیشتر از ۲۷ هزار رجوع حضوری صورت گرفته و تنها ۱۳۹۲ رجوع به شكل اینترنتی بوده است، عنوان كرد: این در شرایطی است كه افرادی كه رجوع اینترنتی داشتند، وقت بسیار كمتری از آنان گرفته می شد در حالیكه در رجوع حضوری شهروندان دو تا سه ساعت معطل می مانند. خواهشی هم كه من از شهروندان دارم این است كه از امكان ثبت نام اینترنتی استفاده كنند تا سریع تر معاینه را بگیرند. البته این را بگویم صرف وقت زمانی در صف زحمتی است كه شهروندان عزیز تهرانی متقبل می شوند تا آلودگی هوای كمتری داشته باشیم اما شهرداری باید تلاش كند این زمان را تا حد امكان كم كند. وی رفع ایرادات مربوط به خودروهای دیزلی را قطعه مهمی در پازل حل آلودگی هوای شهر تهران برشمرد و اظهار داشت: در شهر تهران، ۱۰۰ هزار خودروی دیزلی وجود دارد كه شش هزار دستگاه از این خودروها در رابطه با اتوبوسرانی شهرداری تهران هستند كه به صورت جدی معاینه فنی برای آنها اعمال می گردد اما مابقی خودروهای دیزل برای دستگاه های دولتی و شهروندان عادی یا شركت های خصوصی است كه مشاركت صاحبان خودروهای دیزل برای دریافت معاینه فنی بسیار ضروری می باشد. این عضو شورای شهر تهران افزود: مواردی هم وجود دارد كه این خودروها به خارج از شهر تهران رفته و معاینه فنی می گیرند كه البته پلیس با این موارد برخورد می كند. در این راستا واحدهای سیاری فعال می باشند كه با هماهنگی پلیس میزان آلایندگی خودروها سنجیده می گردد و اگر معاینه فنی به صورت صحیح و كامل دریافت نشده باشد، اعمال قانون خواهند شد. حسینی میلانی به نقش نظارت های مردمی در كاهش آلودگی هوا اشاره نمود و تصریح كرد: در سامانه ۱۸۸۸ شهرداری هم امكانی فراهم شده كه شهروندان در صورت مشاهده خودرو دودزا، می توانند عكس بگیرند و در سامانه بارگذاری كنند كه تابحال ۲۰ مورد اطلاع رسانی شده است. وی با اشاره به اینكه مهلت دوهفته ای به شهروندان داده شده است كه نسبت به دریافت معاینه فنی خودروهای خود اقدام نمایند، خاطرنشان كرد: هم اكنون ۵۰۰ هزار خودرو معاینه فنی ندارند كه باید در این دو هفته، معاینه فنی بگیرند. استحضار دارید اگر خودرویی بدون معاینه فنی تردد كنند، پس از این مهلت دو هفته ای روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می گردد. رییس كمیته محیط زیست شورای شهر اضافه كرد: در مهر و آبان به علت آغاز بارندگی ها وضعیت كیفیت هوا خوب است ولی با ورود جبهه هوای سرد و ماندگاری آن شرایط تغییر پیدا كرده و شاهد وارونگی دما خواهیم بود بنابراین باید تلاش نماییم با مشاركت شهروندان پیش از شروع وارونگی هوا، پوشش معاینه فنی را تكمیل نماییم تا در فصل سرما شرایط بهتری داشته باشیم. در این رابطه همكاری نزدیك پلیس راهور حیاتی می باشد. امیدوارم در این نبرد ۱۲۰ روزه با مشاركت جمعی كلیه شهروندان و دستگاه ها، غول آلودگی هوا را به موقع مهار نماییم. زهرا صدر اعظم نوری: آلودگی هوا و ترافیك دو چالش و مسئله ی اصلی شهروندان تهرانی است زهرا صدر اعظم نوری رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورا هم اعتقاد دارد دریافت معاینه فنی می تواند عاملی اثر گذار در كاهش آلودگی هوا باشد همچنان كه اجبار این مهم تا امروز اثرات خویش را داشته و مفید به فایده بوده است. نوری در ادامه اظهار داشت: آلودگی هوا و ترافیك دو چالش و مسئله ی اصلی شهروندان تهرانی می باشد و طبیعی است كه شورای شهر نسبت به این دو مبحث برنامه داشته باشد و تلاش كند در خلال دوره ۴ ساله نسبت به حل این مشكلات برنامه ریزی كند این دو مبحث بهم خیلی مرتبط می باشد. هر چه چقدر ترافیك بیشتر باشد سوخت بیشتری مصرف می گردد در نتیجه آلودگی بیشتر تولید می گردد. نوری افزود: منشا اصلی آلودگی هوا هم منابع متحرك می باشند و بنابراین باید اولویت را روی این مورد گذاشت البته تا آنجا كه در حیطه اختیارات شهرداری است این مسائل را مدیریت كرد. رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست اظهار داشت: تولید سوخت و خودروی استاندارد در اختیار شهرداری تهران نیست اما می توان با هماهنگی پلیس راهور خودروهای آلوده كننده و آنهایی كه معاینه فنی ندارند را كنترل كرد. این موضوعی است كه در حیطه كاری شهرداری تهران است و شورا هم این را دنبال می كند تا بشود خودروها را بیشتر مورد كنترل قرار داد. نوری اضافه كرد: مبحث معاینه فنی همزمان با بحث طرح ترافیك مد نظر قرار گرفت و مقرر شد خودروهایی كه معاینه فنی دارند می توانند مجوز طرح ترافیك بگیرند و متعاقب آن بحث معاینه فنی برتر عنوان شد. نكته جالب این است كه بیشتر خودروها نتوانستند این معاینه فنی را دریافت كنند. بیشتر خودروها در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه نتوانستند آزمون های معاینه فنی برتر را پاس كنند. نشان داده است تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ای بسیار داریم. نوری افزود: با این وجود معاینه فنی خودروها راهكار موثر در كنترل آلایندگی خودروها می باشد و همین امر سبب شد ما در فاز بعدی طرح اجبار معاینه فنی را در سراسر شهر تهران وضع نماییم و امروز سازو كار و بستر های آن فراهم گشته است. وی ادامه داد: هم اكنون ۱۳ مركز معاینه فنی وجود دارد كه اگر شهروندان زمان را مدیریت كنند و رجوع خویش را به روزهای پایانی مهلت مقرر موكول نكنند این ۱۳ مركز ظرفیت پذیرش خودروها را خواهد داشت. نوری تصریح كرد: اجرای این طرح به هیچ عنوان به تعویق نخواهد افتاد و دارندگان خودروهای فاقد معاینه فنی می بایست نسبت به دریافت آن هر چه سریعتر اقدام نمایند. رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست اظهار داشت: تا كنون هم كه دریافت معاینه فنی از جانب مدیریت شهری و پلیس جدی گرفته شده شاهد اثرات آن بر كاهش آلودگی هوا و كاهش تولید آلایندگی خودروها بوده ایم. این عضو شورا همینطور اضافه كرد: ما برای خودروهای عمومی هم برنامه داریم برای خودروهای سنگین دیزلی نصب فیلتر جذب دوده مد نظر قرار گرفته و مدیریت شهری به جد پیگیری این امر خواهد بود. با خودروهای سنگین دودزا برخورد می گردد و پلیس با دوربین هایی كه حتی در شب هم قادر به خواندن پلاك است اینگونه خودروها را متوقف خواهد نمود.

1397/08/10
02:44:37
5.0 / 5
3497
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , بارندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است