مدیركل منابع طبیعی استان مركزی اعلام كرد؛

۱۵۰۰۰ هكتار عرصه های جنگلی استان مركزی نیازمند پایش و حفاظت است

۱۵۰۰۰ هكتار عرصه های جنگلی استان مركزی نیازمند پایش و حفاظت است

به گزارش لوازم حیوان خانگی مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی اظهار داشت: ۱۵ هزار هكتار از عرصه های جنگلی استان مركزی نیازمند پایش و حفاظت است، چراكه در این ذخیره گاه ها گونه های نادر و در حال انقراض وجود دارد.



عبدالحسین محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، تصریح كرد: حفاظت و حراست از زیستگاه های جنگلی استان مركزی در دو بخش پایش (كنترل) حفاظتی و حمایتی با هدف پیشگیری از انقراض گیاهان نادر جنگلی سازماندهی شده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی افزود: منابع طبیعی بعنوان بستر اصلی حیات هر منطقه به حساب می آید و تخریب منابع طبیعی و به خصوص جنگل و مرتع سبب به هم خوردن تعادل در خیلی از بخش ها ازجمله كیفیت خاك، كیفیت و كمیت سفره های زمینی، تغییر شرایط اقلیمی و... می گردد.
وی ادامه داد: در استان مركزی بیشتر از ۱۵ هزار هكتار جنگل های طبیعی در دو ناحیه رویشی ایرانی - تورانی و همینطور زاگرسی با تنوع اقلیمی منحصر به فرد وجود دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی تصریح كرد: این میزان جنگل در استان مركزی عموما با گونه های درختی و درختچه ای همچون بلوط ایرانی، بادامچه، پسته وحشی، سماق و... پوشیده شده است.
محمدی بیان داشت: با عنایت به ارزش ژنتیكی بسیار بالای مناطق و ذخیره گاه های جنگلی به علت داشتن گونه های گیاهی نادر كه با احتمال انقراض به علت داشتن رویشگاه خاص روبرو هستند، پیشگیری از انقراض یا تخریب این رویشگاه ها و حفاظت از آنها در دستور كار قرار دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی تصریح كرد: ذخیره گاه جنگلی گاه به دلایل بوم شناختی (اكولوژیك) و یا دخالت های انسان گرفتار صدمه شده و با خطر انقراض روبرو می گردد. با عنایت به چنین پدیده ای كه نابودی تنوع زیستی را در زیستگاه ها به دنبال دارد، لازم است با هدف پیشگیری از چنین اتفاقی برنامه هایی برای حفاظت از این مناطق به منظور استمرار زادآوری اجرا كرد كه این مهم در دستور كار اداره كل منابع طبیعی استان مركزی قرار دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی عنوان كرد: همچون مهمترین اثرات از بین رفتن ذخیره گاه های جنگلی و تغییر اقلیم بر جوامع انسانی، می توان به افزایش مخاطرات طبیعی، كاهش امنیت غذایی، مشكلات زیستی محیطی و... اشاره نمود.

1397/10/06
14:01:54
5.0 / 5
4432
تگهای خبر: آب , اقلیم , جنگل , حفاظت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است