جزئیات معاینه فنی خودروهای سبك

جزئیات معاینه فنی خودروهای سبك

به گزارش لوازم حیوان خانگی رئیس سابق مركز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست روال معاینه فنی عادی و برتر را برای خودروهای سواری شرح داد و اظهار داشت: برخی از خودروهای تهران برای دریافت برگه معاینه فنی به مراكز معاینه فنی در شهرهای اقماری رجوع می كنند.



مسعود زندی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه در آزمون معاینه فنی خودروهای سبك، منو اكسیدكربن و هیدروكربن ها اندازه گیری می شود، اظهاركرد: دستورالعمل های معاینه فنی برای انواع خودروها متفاوت می باشد. بدین ترتیب كه برای خودروهای كاربراتوری كه خیلی قدیمی هستند میزان منواكسیدكربن، باید چهار درصد حجمی، مدل ۸۳ و پایین تر دو درصد و مدل ۸۴ و بالاتر ۰.۷ درصد باشد كه اغلب خودروهای در حال تردد در تهران محصول این دوره زمانی (۸۴ و بالاتر) هستند.

وی افزود: این رقم ها برای معاینه فنی معمولی و در دور آرام است البته تا پیش از سال ۱۳۹۳ حد منواكسیدكربن برای آزمون معاینه فنی دو درصد بود و پس از آن سال به صورت سختگیرانه تری اعمال شد و به ۰.۷ درصد رسید، به صورتی كه اگر خودرویی كاتالیست كانوِرتور نداشته باشد توان پاس كردن این حد از منواكسید كربن را حتی در دور آرام نخواهد داشت البته این سختگیری ها در معاینه فنی باید ادامه داشته باشد و به شكل پلكانی ارتقا یابد.

رئیس سابق مركز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه برای معاینه فنی برتر كه از خودرو در دور بالا آزمون گرفته می شود، عدد و رقم ها با معاینه فنی معمولی متفاوت می باشد، خاطرنشان كرد: برای دور بالا خودرو را تحت بار قرار می دهند و گاز را بالا می برند، به صورتی كه سرعت خودرو را از دور ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰ می برند. در این نوع از معاینه فنی مدلهای ۸۴ و بالاتر، میزان منواكسید كربن شش دهم درصد است كه پاس كردن آن دشوار است و خیلی از خودروها نمی توانند آنرا پاس كنند. خودروهایی كه موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر می شوند، می توانند برای پرداخت عوارض محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد مشمول تخفیف قرارگیرند.

زندی در مورد استاندارد خودروهای ایرانی با اشاره به اینكه كیفیت خودروهایی كه در كشور ما تولید می شود تا حدی با تولیدات سایر كشورها متفاوت می باشد، اظهار داشت: در كشورهای پیشرفته، خودروها معمولاً استانداردهای یورو ۶ را پاس می كنند اما در كشور ما استاندارد یورو ۴ محور تولیدات خودرویی قرار می گیرد كه همین حد استاندارد هم پس از یك تا سه سال استفاده از خودرو گرفتار اشكال و خودرو با افت كارایی مواجه می شود، به صورتی كه اگر همان مقطع اندازه گیری ها صورت گیرد، نمی تواند استاندارد یورو ۴ را پاس كند ازاین رو در تولیدات خودرویی باید بحث پایداری استانداردها هم مطرح باشد اما هم اكنون نقایصی در این زمینه وجود دارد.

این كارشناس آلودگی هوا در انتها با اشاره به لزوم تقویت تجهیزات مراكز معاینه فنی كشور اظهار نمود: متأسفانه برخی از خودروها كه در مراكز معاینه فنی تهران موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمی شوند، تلاش می كنند به مراكز معاینه فنی در اطراف تهران یا حتی سایر شهرهای اقماری كه تجهیزات كاملی ندارند، رجوع كنند تا با آنان راحت تر برخورد شود و بتوانند برگه معاینه فنی بگیرند، در حالیكه باید در همه مراكز، معاینه فنی به دقت، كامل و بدون كمترین خطا صورت گیرد.

به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، وحید حسینی - دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا - هم قبل از این با انتقاد از عملكرد برخی مراكز معاینه فنی درخواست كرده بود كه ارتباط مراكز معاینه فنی متخلف با سامانه یكپارچه معاینه فنی (سیمفا) قطع شود. وی در یكی از جلسات كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا توضیح داد كه در شرایط حاضر این ظرفیت قانونی وجود دارد كه با مراكز متخلف معاینه فنی برخورد شود و می توانیم با مستندات مربوط به تخلف مركز معاینه فنی ارتباط آنرا با سامانه سیمفا قطع نماییم. مسلماً این بزرگترین تنبیه برای مراكز معاینه فنی متخلف بعنوان بخش خصوصی خواهد بود و نقش بازدارندگی خواهد داشت. پیشنهاد می كنم در آئین نامه جدید معاینه فنی این مورد لحاظ شود.

البته در ابتدای پاییز سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارتقای نظارت بر مراكز معاینه فنی سراسر كشور طرح آموزش كارشناسان ادارات محیط زیست استان ها را در دستور كار قرار داد. این طرح با همكاری شهرداری تهران انجام و جلساتی آموزشی برای ارتقای سواد كارشناسان محیط زیست كشور در حوزه معاینه فنی برگزار گردید. سازمان محیط زیست از كلیه ادارات زیر مجموعه خود درخواست نمود كه به صورت ماهانه نتایج پایش و بررسی های خویش را از مراكز معاینه فنی استان محل فعالیت به ستاد مركزی گزارش دهند. شواهد نشان داده است كه تابحال جز استان تهران هیچیك از استان های كشور در عرضه گزارشات مربوط به بازرسی از مراكز معاینه فنی عملكرد قابل قبولی نداشته اند. دبیرخانه ملی كاهش آلودگی هوا هم ادارت كل محیط زیست استان ها را بارها در این باره مورد انتقاد قرار داده است.




1397/11/30
14:23:29
5.0 / 5
81
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است