معاون سازمان محیط زیست تاكید كرد

رتبه اول ایران در یارانه انرژی، لزوم مطالبه گری در حوزه آلودگی آب

رتبه اول ایران در یارانه انرژی، لزوم مطالبه گری در حوزه آلودگی آب

لوازم حیوان خانگی: معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار داشت: در حوزه یارانه انرژی رتبه اول دنیا را داریم كه باید ببینیم شدت انرژی ما چقدر است و چه تبعات اقتصادی و محیط زیستی داشته است.


به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با سوژه آلودگی هوا كه بامداد امروز در این سازمان انجام شد اظهار داشت: محیط زیست انسانی در كشور ما بیشتر از محیط زیست طبیعی مورد توجه قرار می گیرد و خیلی وقت ها هم فعالیت های انسانی است كه محیط زیست را تخریب می كنند. اما خبرنگاران ما در حوزه محیط زیست انسانی از حوزه محیط زیست طبیعی اطلاعاتشان كمتر است. تجریشی اضافه كرد: امسال نخستین سالی است كه دولت مصوب كرده ۳ تا ۴ درصد ارزش كالاهای تولیدی كه موجب ایجاد پسماند می شوند در صندوقی ذخیره شود و از آن صندوق برای حفظ محیط زیست سرمایه گذاری شود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: در حوزه آلودگی آب مشكلاتی در حوزه سموم و آفت كش ها داریم كه نیاز به توجه و مطالبه گری بیشتر دارد. در حوزه گرد و خاك هم دبیرخانه ای در سازمان داریم كه فعالیت های خوبی داشته است. تجریشی افزود: در حوزه یارانه انرژی رتبه اول دنیا را داریم كه باید ببینیم شدت انرژی ما چقدر است و چه تبعات اقتصادی و محیط زیستی داشته است. تجریشی درباره آلاینده ازن نیز اظهار داشت: در حوزه سلامت مردم ما هشدارهای لازم را دادیم اما متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است. عمده مشكل آلودگی هوا در كشورهای اروپایی بحث ازن است. این نشان داده است كه وقتی هوا از نظر ذرات معلق تمیز می شود این امكان وجود دارد كه نور خورشید به راحتی به لایه های پایین اتمسفر وارد می شود و حجم بالای سوخت كه مصرف می نماییم خود به خود موجب می شود آلاینده های شما به سمت تركیبات جدیدتر همچون ازن برود.
وی تصریح كرد: تا دو سال پیش گازی كه برای تشخیص ازن به كار می بردیم در كالیبره كردن ها مشكل داشته است یعنی كه آن زمان تشخیص ما مشكل داشته و بدین سبب این طور نیست كه بتوانیم با قاطعیت بگوییم آلایندگی ازن از دو سال پیش شروع شده است. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: چند مورد سیاست گذاری باید می كردیم كه انجام ندادیم. مثل گسترش حمل و نقل عمومی و مترو. به مرور زمان استفاده از خودرو های شخصی افزایش پیدا كرده و استفاده از خودرو های عمومی كاهش پیدا كرده كه نشانگر نقص سیاست گذاری ماست. تجریشی تاكید كرد: بسیاری از موارد خوب شناسایی شده و می دانیم كه علل آلودگی ما چیست اما تصمیم اجرایی كه گرفته می شود مثل مصوبه فیلتر دوده، در شورای شهر متوقف می شود. وی افزود: اگر نتوانیم رفتار مردم را تغییر دهیم نمی توانیم انتظار كاهش آلودگی در شهر تهران را داشته باشیم. حجم قابل توجهی مالیات های مربوط به محیط زیست می گیریم و مثلا فقط در عسلویه بالای ۴۰۰ میلیارد تومان و در ماهشهر ۱۶۰ میلیارد تومان از صنایع گرفته ایم. باید این مبلغ را در رفع آلودگی هزینه نماییم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره كرد: مصوبات بسیار خوبی در این زمینه داشتیم اما نیاز به مطالبه گری بیشتر برای اجرای درست این مصوبات هست. تجریشی در پاسخ به پرسشی درباره عدم تمكین دستگاه ها به مصوبات كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اظهار داشت: قانون تقسیم وظایف كرده است و مشخص كرده كه حیطه وظایف هر مجموعه و كل دولت و نظام و حاكمیت به چه شكل است. در بعضی موارد قانون صراحت دارد كه مثلاً رئیس سازمان محیط زیست می تواند مداخله كند. در سوژه مس سرچشمه، فقط بیشتر از ۲۵۰۰ دام تلف شدند. آقای كلانتری در دولت مطرح نمودند كه اگر این مساله تا آخر سال ۱۳۹۷ حل نشود از این حكم حكومتی و قانونی برای رفع سوژه استفاده می كنم و نهایتاً خودشان كارخانه را به مدت چهار ماه و نیم بستند تا با تجهیزات جدید سوژه را رفع كنند. وی افزود: اما گاهی قانونی داریم مثل فیلتر دوده كه قانون است و این طور نیست كه كسی بگوید من به این اعتقاد ندارم. خود شهرداری هم می گوید به این مساله اعتقاد دارد با این وجود شورای شهر در بحث تخصیص بودجه به آن بودجه نمی دهد. بنظر می رسد بعضی اقدامات صورت نمی گیرد اما كسی معترض نمی گردد. مثلاً هیچ وقت نمی بینیم نمایندگان مجلس به دلیلهای محیط زیستی به مساله استیضاح وزیری كه قانون را اجرا نمی كند رو بیاورند. یعنی قانون خلأ ندارد و همه هم در سطح كلان می خواهند كار صورت گیرد اما وقتی به بحث نظارت و پایش می رسیم اگر ارزیابی نشان بدهد كار انجام نشده فقط می توانیم به وزیر منتقل نماییم و اگر وزیر آنرا انجام ندهد كاری نمی توانیم بكنیم. یعنی اهرم های نظارتی ما مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هم نتوانسته این مساله را رفع كند. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: باید اطلاع رسانی را به سطحی برسانیم كه به مردم آگهی داده شود كه خودشان در مساله نقش دارند. اینكه به مردم بگوییم ازن سرطان زاست كمكی به حل مساله نمی نماید. تجریشی در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه خودرو های تولید داخل با خودرو های خارجی از نظر آلایندگی اظهار داشت: از نظر سیاست گذاری در حوزه خودروسازی، و اینكه آیا اساساً خودروسازی می تواند پیشران صنعت كشور باشد بنظر می رسد نتوانسته ایم هدف گذاری مناسبی داشته باشیم. خیلی از كشورهایی كه همزمان با آغاز به خودرو سازی كردند، مثل كره، «صنعت» خودرو دارند در صورتیكه ما هنوز «كارخانه» خودرو داریم. در سال ۹۷-۹۸ خودروساز ما نتوانسته ۲۰۰ خودروی تاكسی برای ما تولید و جایگزین كند. وی افزود: حتی با بانك ها صحبت كردیم كه قسمتی از تفاوت قیمت را تأمین كنند. پس یك مشكل تأمین منابع مالی داشتیم و دیگر اینكه همان زمان خودروساز ۹ میلیون تومان تاكسی را گران كرد. یك نامه رسمی به معاون اول رئیس جمهوری نوشتیم كه ۲۰۰ هزار تاكسی فرسوده داریم و باید اجازه بدهیم ۲۰ درصد آنرا تاكسی هیبرید وارد نماییم كه باك ۱۰ لیتری یا ۲۰ لیتری داشته باشد تا بعداً به بنزینی تبدیل نشود. همین هم وقتی به شورای عالی محیط زیست رفت سازمان برنامه و بودجه گفت نمی توانیم این مساله را تأمین نماییم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: در قانون هوای پاك آوردیم ۱۰ درصد موتورهای تولیدی هر كارخانه باید برقی باشد. اما نتوانستیم وزارت صنعت را متقاعد نماییم و مجموعه صنعت توانستند این قانون را یك سال به تعویق بیاندازند.
تجریشی اضافه كرد: دولت می خواهد ۹۰ درصد بار را برای خودش دیده كه مساله را حل كند و دولت هم چنین توان مالی ندارد. حتما مجموعه سازمان برنامه و بودجه باید به سمت تأمین مالی از منابع غیردولتی برود. موضوعی كه واقعاً به سختی انجام می شود. دولت آن قدر كه به سمت پرداخت بدهی پیمانكاران سد و … رفته است در این زمینه ورود نكرده است تا بسته های مشابه به واردكنندگان و سازندگان خودرو های هیبریدی ارائه شود. وی افزود: اغلب كشورها به سمت خودرو های هیبریدی می روند اما ما در كشور خودمان گاز هم داریم و زیرساخت های خوبی هم فراهم گشته است. این می تواند بستر خیلی خوبی برای ما باشد كه اتوبوس ها و خودروهایمان گازسوز باشند. تجریشی اشاره كرد: در بخش فناوری ظرفیت های خوبی داریم اما در اجرا صنعت ما مساله اش این است كه امروزش را به فردا برساند.
وی تصریح كرد: تركیه تعداد خودروهایش از ما اندكی بیشتر است. مصرف ما امسال تابستان به ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسید. تركیه مصرفش یك سوم ماست. یعنی سه برابر كشور همسایه برای خودروهایمان بنزین مصرف می نماییم در صورتیكه خودرو های آنها از ما بیشتر است. این نشان داده است بنزین ارزان در اختیار خودروهایی است كه سه برابر آلودگی ایجاد می كنند و برای نسل بعدی هم این ثروت خدادادی را باقی نمی گذارد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سؤالی درباره چرایی عدم پاسخگویی سازمان محیط زیست به ادعای فشار دلالان به این سازمان برای الزامی كردن فیلتر دوده اظهار داشت: پاییز گذشته یك بسته درباره فیلتر دوده به وزارت كشور فرستادیم و هر نقطه نظری دارند در این زمینه به صورت مكتوب بفرستند اما این اتفاق نیافتاد. به هر حال این مساله مصوبه دولت می باشد و مساله شخصی نیست. كنسرسیوم دانشگاه های برتر در این زمینه مطالعاتی دارند كه شهریور ماه تمام می شود. تلاش ما این است كه نظراتمان را به این كنسرسیوم مستند نماییم و این كنسرسیوم موتور پیشنهادی خودروی دیزلی را كه یك خودروساز با ۴۰۰ میلیارد سرمایه برای تولید آن پیشنهاد كرده بطور كامل رد كرده است. بحث فیلترهای دوده در گزینه های پیشنهادی كارشناسان بانك جهانی در سوژه آلودگی هوا هم هست و نمی توانیم بگوییم كه آنها هم فیلتر فروش هستند.


منبع:

1398/05/18
16:39:49
5.0 / 5
2988
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , ارزیابی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است