سواری دیزلی عقبگرد محیط زیستی

سواری دیزلی عقبگرد محیط زیستی

لوازم حیوان خانگی: به دنبال درخواست ایران خودرو دیزل برای ستاندن مجوز تولید «سواری دیزلی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی اصرار كرد كه تولید سواری دیزلی عقبگرد در حوزه محیط زیست است.


به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، اخیرا عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست از درخواست یكی از خودروسازان برای صدور مجوز زیست محیطی سواری دیزلی آگاهی داد و اعلام نمود كه «مركز تحقیقات موتور ایران خودرو» از حدود یك دهه پیش، مطالعاتی روی موتور سواری دیزلی انجام داده و در این زمینه سرمایه گذاری ۵۰ میلیون یورویی نیز داشته است و هم اكنون به دنبال تولید و توسعه موتورهای دیزلی است.
كلانتری در گفت وگویی كه با ایسنا داشته تاكید دارد كه سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی مخالف است و امید دارد كه هیچ دولتی حاضر به صدور مجوز برای تولید این دستگاه نشود.
علاوه بر مخالفت سازمان محیط زیست با تولید سواری دیزلی، حدود دو هفته پیش «كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور» كه به منظور تهیه سیاهه انتشار آلایندگی شهرهای مختلف تشكیل شده است؛ مخالفت خودرا با تولید سواری دیزلی بطور مكتوب به سازمان محیط زیست اعلام و اشاره كرد: با عنایت به سهم بالای دیزل سوزها در تولید آلاینده ناكس لزومی ندارد كه سازمان محیط زیست با تولید سواری های دیزلی موافقت كند.
در همین راستا، یوسف رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی و متخصص آلاینده های محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، ضمن ابراز مخالفت با تولید سواری دیزلی در ایران اظهار داشت: اگر مقرر است خودروسازان داخلی، حركت جدید در حوزه تولیدات داشته باشند؛ بهتر است سرمایه ها را به سمت تكنولوژی های پاك تر مثل خودرو های برقی و گازسوز هدایت كنند، نه اینكه یك گام به عقب برگشته و به دنبال تولید خودرو های سبك دیزلی باشند.
وی تولید سواری دیزلی را مترادف با كاهش كیفیت هوای شهرهای ایران دانست و اشاره كرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده كه دود دیزل سرطان زاست و همین یك دلیل كافی است كه سازمان محیط زیست و دولت با تولید سواری دیزلی مخالفت كند، اگر سواری دیزلی تولید شود؛ عقب گردی در حوزه محیط زیست ایران رخ می دهد.
آزموده را آزمودن خطاست
این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به كاهش روند استفاده از سواری های دیزلی در اروپا، اشاره كرد: سواری دیزل بیشترین گستردگی را در اروپا دارد و در آمریكا و ژاپن اقبالی نسبت به این دستگاه ها وجود نداشته است، ضمن اینكه در اروپا هم آمار استفاده از سواری دیزلی به حدود 30 درصد رسیده است و اهتمام دارند مصرف دیزل سواری را در چرخه حمل و نقلی خود كاهش دهند و به سمت خودرو های برقی حركت كنند، بدین سبب نباید آزمون تجربه شده دنیا را در ایران تكرار نماییم.
رشیدی در مورد چرایی كاهش استفاده از سواری دیزلی با اشاره به اینكه آلایندگی دلیل اصلی افت جایگاه سواری دیزلی در اروپا است، اظهار داشت: روند استفاده از دیزل ها در اروپا به سبب مشكلات بهداشتی و سلامتی ناشی از آن كاهش یافته است. چون در خودرو های بنزینی با یك كاتالیست مشكل آلودگی قابل حل است اما در دیزلی ها به همین سادگی نیست و باید چند تكنولوژی كنار هم قرار گیرد تا آلاینده های ناشی از آن همچون دوده، هیدروكربن های نسوخته و ناكس كنترل شود، بدین سبب چرا باید روی تولید خودرویی سرمایه گذاری نماییم كه كنترل آلایندگی آن به شدت دشوار و بسیار پیچیده تر از نمونه های بنزینی، برقی و گازسوز است؟
این متخصص آلاینده های زیست محیطی اصرار كرد كه حتی اگر همه تكنولوژی هایی لازم روی سواری دیزلی نصب شود و درست هم كار كند؛ وضعیت نگهداری و بهره برداری از این تجهیزات در خودرو های دیزلی بسیار اهمیت دارد كه تجربه ثابت كرده كه در این زمینه وضعیت مناسبی در كشور نداریم كه خراب شدن كاتالیست در خودرو های بنزینی و نبود مراقبت كافی برای تعویض این قطعه نمونه بارز این وضعیت است، بدین سبب تولید سواری دیزلی مشكلی به مشكلات آلودگی هوا در ایران اضافه و كیفیت هوای شهرهای ما را از لحاظ ذرات معلق و اكسیدهای ازت بدتر خواهدنمود.
رشیدی كه نماینده دانشگاه بهشتی در كنسرسیوم دانشگاه های برتر كشور است، در مورد مخالفت 13 دانشگاه كشور با تولید سواری دیزلی در ایران، اظهار داشت: كنسرسیوم دانشگاه ها به این نتیجه رسیده كه تمركز روی خودرو های سواری دیزل یك حركت هوشمندانه و عقلانی نیست. نظر كنسرسیوم قاطعا منفی است. دقت داشته باشیم كه این كنسرسیوم از اعضای دانشگاه های سطح یك كشور تشكیل شده است و همین گروه اعتقاد دارد كه تولید سواری دیزلی مسیر درستی نیست كه خودروسازی كشور انتخاب نموده است.
تاریخ تكرار می شود
وی در پاسخ به ابهام مطرح شده از طرف مركز تحقیقات موتور ایران خودرو در خصوص اینكه دولت و سازمان محیط زیست نباید جلوی تولید هیچ نوع تكنولوژی را به بهانه آلایندگی بگیرند، با اشاره به اینكه متاسفانه شاهدیم كه خودروسازان داخلی تجربه موتورسیكلت های دوزمانه را روی سواری دیزلی اجرا می كنند، اظهار داشت: در دهه 80 كه شماره گذاری و تردد موتورسیكلت های دو زمانه ممنوع شد؛ تولیدكنندگان همین ادله را مطرح می كردند كه سازمان محیط زیست نباید جلوی تكنولوژی را بگیرد، بلكه باید با آلودگی مقابله كند؛ اما خوشبختانه محیط زیست در مقابل این مساله ایستادگی كرد كه از نظر من حركت بسیار هوشمندانه ای بود. حالا هم سازمان محیط زیست بعنوان یكی از اركان اصلی مجوزدهی، باید قاطعانه مخالفت خودرا با تولید سواری دیزلی اعلام نماید.
این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی همین طور با اشاره به تاثیر كیفیت سوخت در كاركرد موتورهای دیزلی اصرار كرد كه یكی از زیرساخت های لازم برای خودرو های دیزلی، تأمین گازوئیل استاندارد است، هم اكنون تولید و تأمین سوخت با كیفیت با موانعی مواجه می باشد، حتی اگر محتوی گوگرد گازوئیل در حد استاندارد و زیر 50 PPM هم باشد؛ به سبب ماهیت احتراق دیزلی ها و آلایندگی ناشی از آن، باز هم كنسرسیوم دانشگاه ها با تولید سواری دیزلی مخالف است.
بگفته رشیدی، خودروسازان توجیه می كنند كه راندمان سوخت دیزل بیشتر از بنزین است و در نتیجه باید سواری دیزلی تولید شود، این ادعا درست است اما راندمان بالاتر به چه قیمتی؟ به قیمت فدا كردن سلامتی مردم؟. منطقا دولت باید تامین بهداشت و سلامت مردم را در اولویت قرار دهد، ضمن اینكه هم اكنون به خودرو های سنگین دیزلی یارانه سوخت تعلق می گیرد؛ یكی از ابهامات حول محور تولید سواری دیزلی آن است كه با چه ساز و كاری می خواهند این یارانه را به خودرهای سبك شهری نیز سرایت دهند.
درانتها رشیدی با اشاره به محدودیت هایی كه صنعت خودروسازی با آن مواجه می باشد، اظهار داشت: برای من عجیب است؛ در شرایطی كه كشور برای تامین برخی قطعات خودرو های سواری بنزینی با مشكل مواجه است؛ چطور می تواند خودروی دیزلی با تكنولوژی های روز دنیا مثل DPF یا انژكتورهای لازم را تامین و تهیه كند؟. همین طور یكی از مسائل مبهم در مورد سواری های دیزلی، قیمت تمام شده این خودرو ها و پیدا كردن بازار فروش است كه اساسا نسبت به بنزینی افزایش قیمت خواهد داشت.




منبع:

1398/06/02
13:43:18
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , دستگاه , زیست محیطی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است