توقف صدور مجوز طرح های تكثیر و پرورش عقرب

توقف صدور مجوز طرح های تكثیر و پرورش عقرب

به گزارش لوازم حیوان خانگی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در بخشنامه ای از توقف صدور مجوز طرح های تكثیر و پرورش عقرب اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به تهدید جدی و مخاطرات محیط زیستی ناشی از كاهش شدید یا حذف گونه هایی از عقرب ها در بعضی از نقاط كشور ضروری می باشد اقدامات حفاظتی در این خصوص صورت پذیرد.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا حمید ظهرابی در بخشنامه ای از توقف صدور مجوز طرح های تكثیر و پرورش عقرب اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به تهدید جدی و مخاطرات محیط زیستی ناشی از كاهش شدید یا حذف گونه هایی از عقرب ها در بعضی از نقاط كشور همینطور تخریب زیستگاه ها به دلیل حضور بیش از اندازه و اقدامات تخریبی صیادان این گونه ضروری می باشد اقدامات حفاظتی در این خصوص صورت پذیرد.

وی پیشنهاد داد: با عنایت به مستندات علمی در سراسر جهان تكثیر و پرورش عقرب در اسارت توجیه اقتصادی ندارد و چندان عملی نیست و تنها منجر به نابودی عقرب های بالغ و مولد برداشت شده از طبیعت می شود همینطور زهر عقرب در مقیاس ذكر شده در دوره های آموزشی و تبلیغات موجود خریدار ندارد. بنابراین تاسیس مراكز تكثیر و پرورش و اجرای دوره های آموزشی جز ضرر برای طبیعت و سود به نفع دلالان این دوره ها نتیجه ای در بر ندارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به لزوم پیشگیری از طرح های تكثیر عقرب اظهاركرد: تا اطلاع ثانوی از قبول درخواست های جدید طرح های تكثیر و پرورش عقرب خودداری به عمل آید. این مورد شامل درخواست هایی كه در حال رسیدگی و انجام برخی مكاتبات اداری هستند ولی هیچ مجوزی برای آنان صادر نشده هم می شود.

ظهرابی با توضیح درباره وضعیت شركت های آموزشی برای پرورش عقرب اظهار داشت: از آنجایی كه دوره های آموزشی تكثیر و پرورش عقرب صرفا برای كسب درآمد توسط این شركت ها است. بنابراین با عنایت به تاثیرات بسیار سوء برگزاری این دوره ها كه توسط برخی نهادهای خصوصی، دولتی و دانشگاهی صورت می گیرد و تعارض شدید با ضوابط و مقررات محیط زیستی و وضعیت فعلی این ذخایر ژنتیكی دارد، از ادامه این قبیل آموزش ها در استان ها ممانعت شود.

وی تصریح كرد: مراكز دارای مجوز تكثیر و پرورش عقرب باید به صورت مداوم مورد پایش و بازرسی قرار بگیرد و درصورت مشاهده هرگونه تخلف همچون وجود تعداد عقرب بالغ و مولد بیشتر از مجوز و یا تخلفات دیگر مانند ایجاد آلودگی با واحد مزبور برخورد قانونی و قاطع صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با اشاره به برخورد با هرگونه برداشت عقرب از طبیعت خارج از ضوابط و مقررات اظهاركرد: محموله های عقرب كشف و ضبط شده از متخلفان برای طی مراحل قانونی به محل این معاونت منتقل شده و از رها سازی پیش از تعیین گونه و محل پراكنش آنها جداً خودداری شود.




1398/01/17
15:01:49
5.0 / 5
5253
تگهای خبر: آلودگی , تبلیغات , حفاظت , زیستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است