آگهی و فراخوان جالب یك خودروساز

آگهی و فراخوان جالب یك خودروساز

به گزارش لوازم حیوان خانگی یك شركت خودروساز داخلی، از راه آگهی در روزنامه فراخوان داد كه خودروهایی كه پارسال فروخته شده اند، برای اصلاح مجانی «كامپیوتر خودرو» به نمایندگی های این شركت رجوع كنند. رئیس مركز ملی هوا این اقدام را مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت: انتظار می رود كه سایر خودروسازان كشور از این شیوه رفتاری الگو بگیرند و نسبت به حقوق مشتری با مسئولیت پذیری بیشتری عمل كنند.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، نظارت بر كیفیت تولیدات خودرویی كشور بخصوص در حوزه ایمنی و محیط زیست، همواره یكی از دغدغه های جامعه دانشگاهی كشور، فعالان مدنی و حتی عموم مردم بوده است. موضوعی كه به علت نبود شفافیت كافی و البته سیاستگذاری های غلط در هاله ابهام قرار گرفته و به یك معمای تقریباً لاینحل بدل شده است. اما در این میان، فراخوان یكی از شركت های خودروسازی از راه یك آگهی مطبوعاتی برای اصلاح خودرو های تولیدی خود امیدها را به سیستم نظارتی كشور زنده می كند.

هفته گذشته آگهی در یكی از روزنامه ها منتشر گردید كه نشان می داد یك شركت خودروساز داخلی در نظر دارد ECU (كامپیوتر) خودرو را در بخشی از تولیدات دوگانه سوز خود به روزرسانی كند. این شركت تولیدكننده وانت اعلام نموده بود مالكانی كه اگر دربازه زمانی دی تا اسفند ۹۷ نسبت به خرید وانت اقدام نموده اند برای انجام به روزرسانی به یكی از نمایندگی های شركت رجوع كنند.



برای روشن شدن ابعاد آگهی مذكور مبحث از كانال سازمان محیط زیست بعنوان مسئول «صدور مجوز تولید و كنترل آلایندگی وسایل نقلیه»، مورد پیگیری قرار|گرفت كه مهدی میرزایی قمی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم - در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این آگهی و با اشاره به اینكه اخیرا یكی از خودروسازان داخلی فراخوان داده است كه خودروهایی كه در یك مقطع زمانی خاص (دی تا اسفند ۹۷) تحویل مشتری داده شده است برای به روزسانی ECU خودرو به نمایندگی های شركت در سراسر كشور رجوع كنند. این اقدام را نشان دهنده بهبود فرآیندهای نظارتی دانست.

وی با اشاره به اینكه چنین اقدامی توسط خودروسازان داخلی تقریباً كم سابقه و یا حتی بی سابقه بوده است، اظهار داشت: اقدامات این چنینی قبلاً توسط تولیدكنندگان مطرح دنیا انجام شده بود مثل فراخوان شركت فولكس واگن در ماجرای دیزل گیت یا فراخوان یك شركت تولیدكننده گوشی تلفن همراه در مورد مشكل انفجار باتری محصولات تولیدی. هم اكنون شاهدیم كه یكی از خودروسازان داخلی به انجام حركت مشابه شركت های بزرگ دنیا اقدام نموده است و می خواهد محصولاتی كه در زمان گذشته به مشتریان فروخته به صورت مجانی تعمیر كند.

میرزایی در پاسخ به این پرسش كه این شركت خودروساز تحت چه شرایطی نسبت به فراخوان خودرو های فروخته شده، اقدام نموده است، خاطرنشان كرد: اواخر سال قبل یكی از محصولات این شركت در آزمون های دوره ای مربوط به تطابق تولید آلایندگی (COP) مردود شد. بعد از مشخص شدن مردودی این محصول سریعاً مراتب را به خودروساز اعلام كردیم و علل پدید آمدن این مشكل را جویا شدیم. بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد مشكل مذكور به علت نقص در سیسستم عیب یاب و كنترل موتور خودرو (ECU) بوجود آمده كه آن هم به دلیل معیوب بودن حسگر اكسیژن خودرو (به عنوان ابزاری برای كنترل و پایش مصرف سوخت) در برخی از محصولات تولیدی بوده است.

رئیس مركز ملی هوا تصریح كرد: پس از انجام آزمون تطابق تولید آلایندگی (COP) روی تعداد بیشتری از خودرو ها، گزارش ها به خودروساز ارسال شد و مورد پذیرش خودروساز قرار گرفت و مكلف شد تمامی خودروهایی را كه علیرغم این نقص تولید و به مشتریان واگذار كرده بود را طی فراخوانی به صورت مجانی از راه به روزرسانی نرم افزار ECU اصلاح كند.

به گفته میرزایی، بی گمان این اقدام حركت مثبتی به سمت نزدیك شدن به استانداردهای كیفی جهانی است و نشان از بهبود فرآیندهای نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تولید محصولات خودروسازان دارد. امیدواریم خودروسازان دیگر هم با الگوگیری از این حركت در راه ارتقای كیفیت محصولات خود و احترام به حقوق مصرف كنندگان گام بردارند.

به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، سال قبل خبرهایی در مورد اصلاح «فرآیند صدور گواهینامه آلایندگی خودرو ها و موتورسیكلت ها» از جانب سازمان محیط زیست منتشر گردید كه مهمترین اینها تشكیل كمیته فنی صدور گواهینامه های تایید نوع (TA) و تطابق تولید (COP) بود. لازم به ذكراست كه شرایط آلایندگی یك وسیله نقلیه در سه مرحله كنترل می شود. مرحله اول این است كه یك مدل خودرو، برای شروع تولید انبوه باید شرایط «استاندارد» را احراز و مجوزهای لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت كند كه به آن گواهینامه تأیید نوع (TA) گفته می شود.

مرحله دوم «كنترل آلایندگی وسایل نقلیه در زمان تولید» است. در این مرحله كه از آن به تست تطابق تولید (COP) یاد می شود، سازمان حفاظت محیط زیست باید، در خط تولید به صورت رندوم (تصادفی) تست های لازم را انجام دهد. مرحله سوم «كنترل آلایندگی وسایل نقلیه پس از تولید و شماره گذاری» است. نظارت در این مرحله با استفاده از مكانیزم معاینه فنی صورت می گیرد البته این مرحله توسط شهرداری ها و سازمان راهداری انجام می شود و سازمان حفاظت محیط زیست صرفاً نظارت بر عملكرد مراكز معاینه فنی را برعهده دارد.



حدود چهار ماه بعد از اصلاح ساختارهای صدور مجوزهای آلایندگی در سازمان حفاظت محیط زیست، مركز ملی هوا و تغییر اقلیم اطلاع داد كه از بین ۱۱۲ درخواست صدور شماره گذاری وسایل نقلیه، ۹ مدل موتورسیكلت، شش مدل خودروی سنگین و پنج مدل خودروی سبك رد شدند و نتوانستند از «كمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی» مجوز شماره گذاری زیست محیطی را دریافت نمایند.

با این وجود همچنان فعالان محیط زیست نسبت به روند نظارت بر تولیدات خودرویی انتقاد دارند، به صورتی كه مدتی پیش حسین ایزانلو - كارشناس خودرو - در گفتگو با ایسنا، عدم استقلال مالی و ساختاری شركت های بازرسی را مشكل عمده در بخش نظارت بر محصولات خودرویی دانست و اظهار داشت: وابستگی شركت های بازرسی به تولیدكنندگان و وزارت صنعت فسادانگیز است و چاره كار در این است كه شركت های بازرسی باید كاملاً مستقل از وزارت صنعت و تولیدكنندگان باشند تا نظارت بدون هیچ شك و شبهه ای صورت گیرد. متاسفانه در شرایط كنونی، سیستم نظارتی به جهت اینكه بتواند شركت خویش را بچرخاند اول سال با وزارت صنعت و خودروساز قرارداد تست تطابق تولید (COP) می بندد. در چنین شرایطی طبیعی است كه روند نظارت بر صنعت خودرو گرفتار اشكال باشد.

وی همینطور ضمن انتقاد از عملكرد سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت بر تولیدات خودرو ها و موتورسیكلت ها اظهار داشت: این سازمان ضعف سیستماتیك در نظارت دارد. امكانات نظارتی در سازمان حفاظت محیط زیست بخصوص در بخش نیروی انسانی باید تقویت شود.




1398/04/14
16:33:44
5.0 / 5
4483
تگهای خبر: ارزیابی , اقلیم , حفاظت , زیست محیطی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است