یك پلنگ در خراسان رضوی زنده گیری شد

یك پلنگ در خراسان رضوی زنده گیری شد

به گزارش لوازم حیوان خانگی مدیر كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از آخر موفقیت آمیز عملیات بیهوشی و زنده گیری یك پلنگ در خراسان رضوی اطلاع داد.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر، تورج همتی تصریح كرد: درپی حملات مختلف یك قلاده پلنگ به سگهای گله دامداران در روستای ارباب در كلاته چنار واقع درحاشیه پارك ملی تندوره، بلافاصله تیم درمانی و نجات برای زنده گیری این پلنگ به منطقه اعزام شدند.

وی ضمن اشاره به اینكه پروژه بیهوشی به كمك بلو پایپ و زنده گیری این پلنگ نر ۵ ساله كه اقدامی بی نظیر در سطح كشور است با موفقیت انجام شد افزود: خوشبختانه این سومین پلنگی است كه ظرف یك سال قبل از جانب تیم درمانی نجات حیات وحش استان وارد فرآیند درمانی می شود.

همتی افزود: آثار زخم روی بدن این پلنگ و خصوصا عفونتهای ناشی از محل فرورفتگی دندان نیش بر قسمتهایی از بدن این حیوان گواه بر نزاع و درگیری با گراز بود و به نظر می آید بعد از مصدومیت ناشی از این نزاع، پلنگ توان لازم را برای شكار در زیستگاه اصلی نداشته است و به ناچار به روستای حاشیه منطقه پناه آورده است.

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از اینكه روستائیان و بومیان منطقه كه دراثر حمله پلنگ گرفتار خسارت هایی شده بودند از صدمه رساندن به این گونه پرارزش خود داری و مراتب را به حفاظت محیط زیست استان اطلاع داده اند اظهار داشت: این برخورد از جانب اهالی این روستای مرزی گواه بر اثر بخشی دوره های آموزشی زیست محیطی جوامع محلی بوده است كه اهمیت تنوع زیستی و خصوصا گونه پرچم پلنگ را طی دوره های متمادی یاد آور شده است.

همتی با اشاره به انتقال موفق این پلنگ از شهرستان درگز به اداره كل حفاظت محیط زیست استان جهت آغاز مراحل درمانی اظهار داشت: دامپزشك این اداره كل، فرمانده یگان حفاظت و مسئول نظارت بر امور حیات وحش استان در تیم اعزامی با تجهیزات كامل حضور داشتند و بعد از پایش منطقه به كمك اهالی روستا، پلنگ با موفقیت بیهوش و از راه قفس زنده گیری به مشهد انتقال یافت.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان ضمن اشاره به اینكه امروز بامداد پلنگ انتقال یافته كه گرفتار ضعف شدید جسمانی است، آماده انتقال به دامپزشكی جهت انجام معاینات لازم است اظهار داشت: بعد از آن این گربه سان پرارزش برای گذراندن دوران نقاهت به باغ وحش مشهد منتقل خواهد شد.

1398/05/07
21:26:51
5.0 / 5
4777
تگهای خبر: حفاظت , حیات وحش , زیست محیطی , زیستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است