خاك هایی كه بر باد می روند

خاك هایی كه بر باد می روند

به گزارش لوازم حیوان خانگی ایسنا/مركزی معاون آبخیزداری استان مركزی اظهار داشت: سالانه 36 میلیون تن خاك در استان گرفتار فرسایش می شود.


رضا عظیمی به مناسبت 5 دسامبر روز جهانی خاك كه شعار فرسایش خاك برای سال 2019 تعیین شده است در گفتگو با ایسنا بیان كرد: فرسایش خاك به معنای جابجایی ذرات خاك از محل اصلی و انتقال آن به واسطه آب و باد به پایین دست است كه سبب كاهش حاصلخیزی خاك می شود.

وی عواملی چون كاهش پوشش گیاهی، تغییر كاربری اراضی، سیلاب و بارندگی رگباری را همچون عوامل بروز فرسایش خاك دانست و اظهار داشت: میانگین سالانه فرسایش خاك در كشور برابر با 7.5 تن در هر هكتار است كه این میانگین در استان مركزی به 12.5 تن در هر هكتار می رسد در حالیكه نرم مجاز و استاندارد فرسایش خاك در هر هكتار برابر با 2 تا 3 تن است.

عظیمی با اشاره به اینكه تولید هر سانتیمتر خاك زراعی چیزی در حدود 200 سال زمان می برد، اضافه كرد: با عنایت به وضعیت خاك سازی، متاسفانه فرسایش خاك در استان مركزی رقم بالایی دارد كه باید به كمك عملیات كنترل فرسایش، این شرایط مدیریت شود.

وی فرسایش سالانه استان مركزی با عنایت به مساحت را 36 میلیون تن بیان كرد كه باید به سالانه 15 میلیون تن فرسایش برسیم و خاطرنشان كرد: متاسفانه به علت فقر پوشش گیاهی در بعضی مناطق استان، چرای بی رویه دام، شخم زدن در جهت شیب زمین، تبدیل مراتع به دیم زارهای كم بازده و ساخت وسازهای غیر اصولی در حاشیه رودخانه ها، فرسایش در استان بسیار بالاست و بیشترین میزان هم در شهرستان هایی همچون شازند، ساوه و زرندیه مشاهده می شود.

معاون آبخیزداری استان مركزی اجرای عملیات های آبخیزداری و كنترل روان آب ها را یكی از ابزارهای كمك كننده به كنترل فرسایش خاك دانست و اظهار داشت: این عملیات ها به صورت میانگین سبب كاهش 1.5 تا 2 تن فرسایش در هر هكتار می شود.

وی اظهار نمود: در كل استان مركزی برنامه های بیولوژیك همچون راه اندازی چاله های فلسی برای پیشگیری از هدررفت آب باران در چارچوب روان آب، كاشت بذور مرتعی، نهال كاری، بانكت بندی، اجرای عملیات خشكه پین و گابیون، راه اندازی بند خاكی و پیشگیری از پخش سیلاب و عملیات بند سنگ و ملات در 26 حوضه آبخیز استان مركزی امسال كمك شایانی به كاهش فرسایش خاك می كند و امسال برای این اقدامات 22 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

عظیمی افزود: تقویت پوشش گیاهی، پیشگیری از چرای بی رویه دام كه مانع حركت خاص از محل اصلی خود می شد، پیشگیری از بروز حریق در مراتع، كنترل كاربری اراضی و سیلاب و استفاده صحیح از آب در زمان های خاص خود می تواند به كاهش فرسایش خاك كمك نماید.

وی با اشاره به سیلاب فروردین ماه 98 كه خساراتی به دنبال داشت، اظهار داشت: در این سیلاب ساخت وسازهای موجود در راه رودخانه تخریب شده و تغییر مسیر رودخانه در اطراف روستاها صورت گرفته و بستن سرریز بندهای خاكی توسط روستاییان سبب بروز خسارات به منابع طبیعی و مسلما فرسایش خاك شد كه برپایه آن منابع طبیعی استان مركزی بلافاصله با 2 میلیارد تومان هزینه، تمامی خسارات را جبران كرد.



1398/09/14
13:24:02
5.0 / 5
4352
تگهای خبر: آب , بارندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است