معاون سازمان محیط زیست خواستار شد؛

لزوم ایجاد سامانه اطلاعاتی مشترك برای كشورهای دریای خزر

لزوم ایجاد سامانه اطلاعاتی مشترك برای كشورهای دریای خزر

به گزارش لوازم حیوان خانگی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: ضروریست نسبت به ایجاد سامانه اطلاعات هواشناسی و آب شناسی دریای خزر، اقدام و داده ها بین كشورهای حاشیه دریای خزر به اشتراك گذاشته شود.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر، احمدرضا لاهیجان زاده، در «بیست و چهارمین نشست كمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر» كه بامداد امروز در محل سازمان هواشناسی كشور برگزار شد، اظهار داشت: كنوانسیون تهران برای حفظ محیط زیست دریایی دریای خزر در سال ۲۰۰۳ به تصویب وزرای كشورهای حاشیه دریای خزر رسید و در سال ۱۳۸۵ در تاریخ ۲۲ مرداد ماه، همه كشورها به پایبندی به این كنوانسیون متعهد شدند. روز ۲۲ مرداد، روز جهانی خزر نامگذاری شد و همه كشورهای حاشیه دریای خزر، آنرا طی مراسمی گرامی می دارند.
وی اضافه كرد: دریای خزر حدود ۴۰۰هزار كیلومتر مربع مساحت دارد و از غنای بسیار بالایی از نظر تنوع زیستی برخوردار می باشد. بیشتر از ۴۰۰ گونه آبزی در دریای خزر داریم كه همچون می توان به ماهیان خاویاری بعنوان گونه شاخص اشاره نمود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دریای خزر پتانسیل اقتصادی خیلی خوب داشته كه اهمیت بسیار بالایی برای كشورهای اطراف این دریا دارد. كشورهای حاشیه دریای خزر، پروژه های گوناگونی كه در رابطه با این دریاست را در حال مطالعه یا اجرا دارند كه می توانند صدمه هایی به محیط زیست دریای خزر وارد كنند. در آخرین كنفرانسی كه ۲۲ مرداد سال قبل در تركمنستان برگزار شد، همه برنامه ها به اقتصاد و بهره برداری از این دریا معطوف شده بود البته سران هر پنج كشور، پایبندی خود به حفظ محیط زیست این دریا را اعلام و برنامه هایی در این راستا عرضه كردند و بر رعایت الزامات زیست محیطی هم تاكید كردند.
لاهیجان زاده تصریح كرد: از مهمترین مسائلی كه در حوزه حفظ محیط زیست دریای خزر وجود دارد، ورودی های آب به این دریا است. از راه پایش رودخانه های تأمین كننده آب این دریا و مدیریت آب، به داده هایی می توان دست یافت كه باید پایه مطالعات، اقدامات و تصمیم سازی ها باشد. در هجدهمین اجلاس CAFPCOM تفاهمنامه ای به امضا رسید و اعلام گردید كه اعضا نسبت به تبادل اطلاعات در حوزه آب و هواشناسی و پایش رودخانه ها و حوضه آبریز، همكاری متقابل با كنفرانس تهران داشته باشند. دلیل حضور من در این اجلاس، تاكید بر این تفاهمنامه است چون كه این تفاهمنامه وجود دارد اما هنوز آنچه در آن مطرح شده، به وقوع نپیوسته است.
وی در انتها اظهار داشت: تقاضای ما بخصوص در این دوره دو ساله كه ایران و نماینده آن، خانم تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی، ریاست CAFPCOM را بر عهده دارند، این است كه نسبت به ایجاد سامانه اطلاعات هواشناسی و آب شناسی اقدام گردد تا داده ها بین اعضا به اشتراك گذاشته شود و ما هم در سازمان حفاظت محیط زیست این آمادگی را جهت راه اندازی بانك اطلاعات و تبادل داده داریم چون كه اتفاقاتی كه در حوضه آبریز دریای خزر می افتد، اهمیت فوق العاده بالایی دارد.

1398/09/19
14:38:46
5.0 / 5
4411
تگهای خبر: آب , حفاظت , زیست محیطی , شاخص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است