شرق كرمان آماده بارش شن باشد!

مالچ پاشی روی زخم كویر

مالچ پاشی روی زخم كویر

به گزارش لوازم حیوان خانگی طوفان شن و ریزگردهای شرق کرمان، آسمان و روزگار مردم محروم شهرستان های ریگان و فهرج را سیاه و اقتصاد مردم محروم را محو می کند.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: کافی است آسمان شهرهای پرجمعیت را آلودگی هوا تیره کند یا سیل شهرهای جنوبی کشور را فراگیرد و ریزگردها آسمان شهرهای بزرگ را تار کند و یا زمین لرزه ای ۳ ریشتری دماوند و فیروزکوه را بلرزاند طی چند ساعت تمام کانال های خبری در فضای مجازی و شبکه های صداوسیما مملو از تصاویر مردمی می شود که احتیاج به کمک دارند، مسؤلان وزارتخانه های مختلف و بخش های نظارتی و گاه نظامی یکی بعد از دیگری برای کمک به مردم وارد صحنه می شوند و مشکلات حل می شود.
نمونه این فرایند را می توان در ریزگردهای سالهای گذشته غرب کشور دید که با اقدامات انجام شده تا حدودی مشکل رفع شد اما یکی از محروم ترین مناطق کشور در شهرستان ریگان و فهرج که مردمش گاه برای تأمین آب، برق و جاده دسترسی هم با مشکل مواجهند، هرسال بیشتر در شن های روان فرو می رود و هر چه بیشتر در این خصوص می گوئیم؛ این معضل از جانب مسؤلان کمتر دیده می شود.
طبق اطلاعیه هواشناسی استان کرمان از امروز وزش باد شدید استان کرمان به خصوص شرق استان کرمان را فرامی گیرد و مردم ریگان و فهرج از الان خویش را برای طوفان شدید شن و ریزگردها آماده می کنند.

در این اطلاعیه آمده است؛ از امروز به تدریج بر سرعت وزش باد در شرق و جنوب شرق استان افزوده و در ایام پنجشنبه و جمعه این هفته در بیشتر مناطق استان وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیشبینی می شود.
مردم شرق کرمان خویش را برای بارش شن آماده می کنند!
حالا مردم شرق کرمان خویش را برای درگیر شدن مجدد با ریزگردها آماده می کنند، اما پس از هر بار طوفان شن هم در روستاها و هم شهرها خانه های مردم مملو از شن می شود و شن ها به خانه های مردم راه می یابند و زندگی آنها را مختل می کنند. شن ها اقتصاد خانواده های محروم را هم هدف قرار داده اند و هرسال مردم را فقیرتر می کنند.
راه های اصلی و فرعی و روستایی مسدود می شوند و رفت وآمد با مشکل مواجه می شوند، شن ها در باغ ها تلنبار و کانال های آب بسته می شوند، مردم در خانه ها گرفتار می شوند و در اوج کرونا بیمارانی که به علت ریزگردها مشکل تنفسی پیدا می کنند در اورژانس این دو شهرستان صف می بندند.
مردم نجیب این شهرستان ها هرچند سخت کوش هستند اما نمی توانند مطالبه گر باشند و این مساله هم از خصلت قناعت کویری شان نشأت می گیرد طوفان شن و ریزگردها در حالی هرسال بیشتر از ۲۰۰ روز مردم این سرزمین را شب و آنها را خانه نشین و مزارع، باغ ها و نخلستان ها را زیر شن دفن می کند که در این میان مردم ریگان با درد چندین ساله خود می سازند و می سوزند.
مردم نجیب این شهرستان ها هرچند سخت کوش هستند اما نمی توانند مطالبه گر باشند و این مساله هم از خصلت قناعت کویری شان نشأت می گیرد.
روستاهای بیشتری هرسال زیر خروارها شن مدفون و نخل های بیشتری خشک می شوند، دهانه های چاه زیر تپه های شن ناپدید و زندگی ۲۰۰ هزار نفر ساکن فهرج و ریگان تهدید می شود، خانواده های بیشتری که پیش ازاین جزو مالکان باغ های کشاورزی بودند در حاشیه شهرهای بزرگ استان با چالش های مختلف اقتصادی و اجتماعی درگیر می شوند اما عملاً اتفاق خاصی برای حل مشکلات نمی افتد.
مهم ترین عامل بروز ریزگردها در شرق کرمان کویر لوت است، کویری که در شمال استان کرمان قرارگرفته و سایه سنگینش همیشه زندگی بشر را در طول تاریخ تهدید کرده است.

سد کویر در مقابل شن های روان شکسته است
طی سالهای گذشته کشت درختان کهور که با اقلیم منطقه همزیستی دارند توانسته سدی در مقابل شن های کویر ایجاد کند؛ از طرفی وجود جنگل های طبیعی کهور در عمق کویر هم در این حوزه تأثیرگذار بوده اما تغییرات اقلیمی، قاچاق چوب، زمین خواری، خشک سالی و کمبود اعتبار برای ادامه طرح های کشت کهور این سد را متزلزل کرده و ریزگردها تا پشت خانه های مردم خیز برداشته اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر در مورد ریزگردهای شرق استان کرمان اظهار داشت: تغییرات اقلیمی طی سالهای اخیر دلیل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی است و طبق آخرین تحقیقات کانون اصلی ریزگردها در شرق استان کرمان کویر لوت است.
تغییرات اقلیمی، قاچاق چوب، زمین خواری، خشکسالی و کمبود اعتبار برای ادامه طرح های کشت کهور این سد را متزلزل کرده و ریزگردها تا پشت خانه های مردم خیز برداشته اند
مرجان شاکری اظهار داشت: ریزگردها یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی در استان کرمان به خصوص ریگان است که کاهش بارندگی، رطوبت و خشک سالی این معضل را تشدید می کند.
وی ضمن اشاره به از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی کمبود آب را تشدید کرده و کانون های بحرانی محلی هم افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: ادامه خشک سالی و برداشت بی رویه آب و استفاده در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی باعث خشک شدن باغ ها و کشیده شدن بحران ریزگردها به مناطق مختلف استان کرمان شده است.

فرماندار ریگان هم در گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر می گوید: اخطار بروز طوفان شن در شهرستان صادرشده و ستاد بحران آماده کمک رسانی به مردم است.
امین باقری بیان نمود: ریزگردها در ریگان در طول سال زندگی مردم را مختل می کند و بارها این مساله پیگیری شده اما مساله اصلی این است که سطح کم بارندگی ریگان و خشک سالی و افزایش کانون های محلی سبب شده با وزش باد طوفان شن بروز کند و بلافاصله ریزگردها آسمان را فراگیرد.
پوشش گیاهی از بین رفته است
وی اظهار داشت: خشک شدن پوشش گیاهی طبیعی یکی از علل اصلی افزایش ریزگردها هستند همینطور سطح قابل توجهی از باغ های شهرستان براثر گسترش بیابان ها از بین رفته است.
فرماندار ریگان احیای پوشش گیاهی به خصوص درختان کهور را مهم ترین اقدامی دانست که می تواند جلوی ریزگردها را بگیرد.
وی از مردم خواست با عنایت به بروز ریزگردها و طوفان شن نکات ایمنی را رعایت نمایند و اظهار داشت: از بیماران تنفسی و قلبی، کودکان و سالمندان می خواهیم در خانه بمانند و از فعالیت سنگین در زمان بروز ریزگردها جدا اجتناب کنند.

اما و اگرهای مالچ پاشی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم در گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر از اجرای طرح های مالچ پاشی خبر می دهد و می گوید: با عنایت به اعتبارات موجود امسال ۴۰۳ هکتار کانون بحرانی ریزگردها در شهرستان ریگان مالچ پاشی شده است.
محمد رجبی زاده می گوید: برای عملیات کنترل بیابان زایی، ۱۸ میلیارد تومان هزینه شده و با عنایت به اصلاحیه بودجه سالجاری پیشبینی می نماییم ۹۰۰ هکتار دیگر بزودی مالچ پاشی صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: وجود تپه های بلند شنی در ریگان و فهرج سبب شده اقتصاد مردم محلی با چالش جدی مواجه شود و امیدواریم با مالچ پاشی سطح مشکلات کاهش پیدا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید کرد که برای اجرای فاز دوم مالچ پاشی باید ۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کند.
این در حالی است که خیلی از فعالان محیط زیست اعتقاددارند که کنترل بیابان ها تنها با توسعه پوشش گیاهی قابل انجام است و مالچ پاشی در کنار لطمه ای که به محیط زیست می زند یک چاره موقت است.
خشک سالی و ریزگردها طی سالهای اخیر خسارت جدی به محیط زیست، پوشش گیاهی و جانداران منطقه وارد کرده و مالچ پاشی می تواند با از بین بردن گونه های گیاهی و جانوری این صدمات را افزایش دهد.


منبع:

1399/10/05
01:02:51
5.0 / 5
1245
تگهای خبر: آب , آلودگی , اقلیم , بارش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است