رفیعی:
سازمان برنامه و بودجه اعتباری برای قانون هوای پاک تخصیص نداده است
به گزارش لوازم حیوان خانگی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در قانون هوای پاک 11 تکلیف داشت که عملکرد این دستگاه صفر بوده و حتی یک ریال هم برای اجرای این قانون نداده است.
به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از مهر، سمیه رفیعی با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباب واردات خودرو، اظهار داشت: بر طبق این مصوبه، وارد کنندگان موظفند به ازای واردات خودرو نسبت به از رده خارج کردن خودرو های فرسوده اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینکه اسقاط خودرو های فرسوده نباید منوط به واردات خودرو شود، اضافه کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس درحال بازبینی در قانون است تا خودروسازان نیز موظف شوند به ازای تولیدات خود قسمتی از خودرو های فرسوده را از رده خارج کنند.
خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به تغییر قانون فرسودگی خودرو در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: برمبنای تعریف جدید فرسودگی خودرو ها در کشور اکنون حدود ۲۰ درصد خودرو های کشور در رده خودرو های فرسوده قرار می گیرند که این خودرو ها ۴۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند. یکی از بخش های بر زمین مانده قانون هوای پاک، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است.
رفیعی به موضوع معاینه فنی خودرو ها اشاره نمود و اظهار داشت: بیشتر خودروهایی که بطورمثال در تهران معاینه فنی می گیرند، مجوز خودرا از مراکز خارج از شهر تهران و شهرستانهای گرفتن می کنند که عملا سختگیری لازم برای ارائه معاینه فنی آنها صورت نمی گیرد.
وی یکی از اشکالات آلایندگی خودرو ها را موضوع تعویض نکردن کاتالیست ها دانست و تصریح کرد: خودروسازان باید تعویض کاتالیست خودرو ها را ضمانت کنند نه اینکه بعد از تولید خودرو ها را به حال خود رها کنند. در عین حال یکسری از مراکز وابسته به خودروسازان نیز وجود دارند که کاتالیست بی کیفیت را با قیمت های بالا تولید می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند که به هیچ عنوان کیفیت و کارایی لازم را ندارند و خودروسازان نیز خودرو ها را به شکلی انحصارگرایانه مجبور می کنند از این مراکز کاتالیست تهیه کنند. از طرفی این مورد در بحث موتورسیکلت ها نیز وجود دارد.
فقط ۵ دستورالعمل قانون هوای پاک تهیه شده است
رفیعی به روند اجرای قانون هوای پاک اشاره و خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک که سال ۹۶ تصویب و سال ۹۷ ابلاغ گردید باید ۱۳ دستورالعمل داشته باشد که از آن زمان تا حالا فقط ۵ دستورالعمل آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاههای متولی تهیه شده است و از ۷ آئین نامه این قانون نیز ۲ آئین نامه ابطال شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه در قانون هوای پاک وظایف تکلیفی دارند، اظهار داشت: از ۱۱۲ حکم تکلیفی دستگاه ها در قانونی قانون هوای پاک طبق گزارش دیوان محاسبات، ۳۴ درصد اصلا اجرا نشده، ۵۷ درصد بصورت ناقص اجرا شده و فقط ۹ درصد کامل اجرا شده است. یعنی سازمان حفاظت محیط زیست از ۶۰ حکم تکلیفی فقط ۳ حکم را کامل اجرا کرده است!
به گفته رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۷ تا کنون حتی دستورالعمل شاخص کیفیت هوا را نیز تدوین و ابلاغ نکرده است تا برمبنای آن در تکلیف دستگاهها برای انجام وظایفشان مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که سازمان محیط زیست در گزارش دفاع از عملکرد خود برای اجرای قانون هوای پاک که به مجلس ارائه کرده است، در بیش از ۵۰ درصد گزارش، اشاره کرده به علت تحریم ها نتوانسته است قانون را اجرا نماید. این خیلی بد است که سازمان متولی مسلط به انجام وظایف و تکالیف خود نباشد و آنرا به گردن یک سری دلیلهای موهومی بیاندازد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر زمین مانده است
رفیعی با بیان اینکه یکی دیگر از تکالیف قانون در بحث کیفیت هوا، کمک دولت در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: این بخش نیز بطور کامل بر زمین مانده است، به شکلی که از سال ۹۳ تا ۹۹ وزارت کشور حتی یک ریال هم در این عرصه به ۸ کلانشهر مبلغی را اختصاص نداده است.
به گفته وی برمبنای آمارها تنها ۱۰ درصد اتوبوس های پایتخت از وضعیت مناسبی به لحاظ ایمنی و آلایندگی برخوردار می باشند و هر لحظه ممکنست مابقی اتوبوس ها در پایتخت با مشکل خدمات دهی مواجه شوند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به نقش منابع ساکن در آلودگی هوای کشور، اضافه کرد: به علت بسته نشدن قراردادهای لازم طی سالهای گذشته، امسال عملا گازرسانی به نیروگاه ها به میزان کافی صورت نمی گیرد و تنها یک سوم نیاز نیروگاهای حرارتی با گاز تامین خواهد شد و این یعنی همچنان نیروگاهای تولید برق ما مجبورند دو سوم نیاز خودرا با سوخت های سنگین و مازوت تامین کنند که این امر آلودگی هوا را در فصل سرما به همراه خواهد داشت.
وی با تکیه بر این که انگیزه و اراده مناسب در مسئولان سازمان محیط زیست برای رفع اشکال آلودگی هوا وجود ندارد، اضافه کرد: در جلسه مشترک فراکسیون محیط زیست و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با نمایندگان ۲۳ دستگاه متولی اجرای قانون هوای پاک مشخص شد که اولویتی برای اجرای این قانون در این دستگاه ها نبوده است و اجرای این قانون در میان سایر مکاتبات این دستگاهها عملا گم شده است.
یک ریال هم برای اجرای قانون هوای پاک تخصیص نیافته است
رفیعی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در قانون هوای پاک ۱۱ تکلیف داشت که در این نشست مشخص شد عملکرد این دستگاه صفر بوده، یعنی حتی یک ریال برای اجرای این قانون از طرف سازمان برنامه و بودجه اعتبار اختصاص نیافته است.
وی تصریح کرد: همین موارد باعث شده است تعداد روزهای ناسالم از ۵۹ روز در سال ۹۷ که این قانون ابلاغ گردید، به ۸۶ روز در سال ۹۸ و ۹۶ روز در سال ۹۹ با وجود کرونا و محدودیت های تردد افزایش یابد که این روند نشان داده است با وجود ابلاغ قانون هوای پاک از سال ۹۷، تا حالا هیچ روند مثبتی در بهبود کیفیت هوا وجود نداشته است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: در همان جلسه محرز شد آقایان در اجرای قانون ترک فعل داشتند و وظایف خودرا انجام ندادند و منجر به اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس درباب قانون هوای پاک شد.
وی اظهار داشت: برمبنای ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر گاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رییس جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله بوسیله هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذی ربط ارجاع می شود.
رفیعی اضافه کرد: کمیسیون حداکثر طی ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خودرا بوسیله هیئت رئیسه به مجلس ارائه می دهد. در تبصره یک این ماده چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد، موضوع برای رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی صلاح ارسال می شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه محیط زیست باید یک برخورد نظارتی مقتدرانه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب برمبنای ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس، قانون هوای پاک در دستور جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است و قرار شد در نخستین هفته پس از تعطیلات مجلس موضوع سریعا بررسی شود.
منبع: petpart.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب