دبیر دومین پویش ملی درخت یاری خبر داد

3000 خانواده محروم زیر پوشش پویش درخت یاری

3000 خانواده محروم زیر پوشش پویش درخت یاری

به گزارش لوازم حیوان خانگی دبیر دومین پویش ملی درخت یاری اظهار داشت: طی سال جاری ۳۰۰۰ خانواده محروم تحت پوشش پویش درخت یاری قرار می گیرند.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا محمد امیر بزرگیان در نشست خبری دومین پویش ملی درخت یاری که بامداد امروز برگزارشد، با یادآوری این نکته که سال هاست گروههای مردمی و جهادی در حوزه درختکاری فعال می باشند اما این فعالیت ها صدمه هایی داشته است و عموما درخت های کاشته شده سرانجامی نداشتند و مدت کوتاهی پس از خشک می شدند، اظهارکرد: در هم اندیشی که با گروههای جهادی و مردمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به جای درختکاری باید به سمت درخت یاری برویم.

دبیر دومین پویش ملی درخت یاری با بیان علاوه بر گروههای جهادی، فعالان اجتماعی و محیط زیست پیشنهادات خوبی دادند همچون این که پروژه درختکاری را به سمت درختان مثمر ببریم و در مناطق کم برخوردار بکاریم، اظهار داشت: با این هم اندیشی ها پویش درخت یاری شکل گرفت که یک حرکت مردمی درجهت فرهنگسازی کاشت درخت های مثمر و بومی با هدف کمک به اقشار کمتر برخوردار شکل گرفت تا ثمرات این درختکاری را با کمک درخت یاران به دستان آنانن برساند.

وی اضافه کرد: در این پویش هر فرد یا گروهی می تواند با تهیه و کاشت درختان مثمر در به نتیجه رسیدن این هدف بزرگ گامی کوچک اما مهم بردارد.

دبیر دومین پویش ملی درخت یاری ضمن اشاره به این که گروه های جهادی جهت کمک به این پویش با تمام ظرفیت شان پای کار آمده اند، اظهار داشت: مراکز نیکوکاری هم به همراهی شبکه فعال گروههای مردمی ( سمن ها) اضافه شدند و بدین سان کاشت نهال را به واسطه گروههای مردمی برای قشر ضعیف و صدمه دیده کلید زدیم.

وی اضافه کرد: پای کار آمدن گروههای مردمی، جهادی و موسسات نیکوکاری سبب شد که مسئله مالی خرید نهال درختان تا حد زیادی برطرف شود و در کنار این ها دستگاههای حمایتی هم برای پیشبرد اهداف پویش به ما کمک کردند و این کمک ها سال جاری هم ادامه دارد.

بزرگیان با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه منابع طبیعی به ظرفیت های منطقه برای کاشت درخت در اقلیم و زمان مناسب کمک می کنند و افزون بر این صلاحیت گروههای جهادی برای همکاری در مناطق برای کاشت درختان تایید می شود، تصریح کرد: برای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار کشور، گاهی بسته معیشتی را به خانوارهای می دهیم که اثر آن در معیشت خانوار در نهایت سه هفته است اما ما در پویش درخت یاری با ۵۰۰ هزار تومان، ۱۰ نهال را برای محرومان می کاریم که حتی برای نسل های بعدی شان هم ثمر داشته باشد.

دبیر دومین پویش ملی درخت یاری ضمن اشاره به شیوه زندگی مردم در استان خوزستان توضیح داد: برای مثال در این استان همه مردم برپایه سبک زندگی خانه هایشان حیاط دار است و یا در جنوب کرمان که فضاهای کاشت زیادی در اختیار مردم است، می توانند از راه کاشت و نگهداری درختان مثمر، عایدی خوبی داشته باشند حتی کاشت دو درخت انبه که ۵۰۰ کیلو انبه می دهد.

وی اضافه کرد: در استانی مثل سیستان و بلوچستان خانواده محروم با کاشت درخت مثمر بومی منطقه مثل انبه هم معاشش را تأمین می کند و هم می تواند محصولات درخت کاشته شده را در محل زندگی اش بفروشد ازاین رو کاشت نهال یک کمک پایدار به مردم محروم در مناطق مختلف کشور است.

بزرگیان با اشاره به اینکه برای پیشبرد اهداف این پویش، سال قبل ۸۵۰ هزار نهال در مناطق مختلف کشور کاشته شده است و با عنایت به اهداف درخت یاری به کاشت درخت اکتفا نکردیم، اظهارکرد: این درختان باید یاری شوند تا به ثمر برسند و گروههای بومی جهادی برای رسیدن به این هدف پای کارآمدند و راهبر ما در مناطقی هستند که درختان پویش از جانب مردم کاشته شده است.

وی ضمن اشاره به این که بخشی از نیاز تأمین سرانه فضای سبز، تولید اکسیژن با اجرای این پویش در کشور از جانب گروه های محروم جامعه انجام می شود، اظهار داشت: چون خانواده های همراه این پویش روی نهال کاشته شده شان احساس مالکیت دارند به آن توجه می کنند ازاین رو احتمال این که درختان سالیان طولانی حفظ شوند، بیشتر است.

دبیر دومین پویش ملی درخت یاری با اشاره به اینکه فعالیت این پویش مختص هفته درختکاری نیست و در طول سال متوقف نمی گردد، اظهارکرد: حدودا از ۸۵۰ هزار اصله نهال کاشته شده پارسال چیزی حدود ۱۵ درصد خشک شده که به اعتقاد کارشناسان این حوزه عدد خوبی بوده است.

بزرگیان اظهار داشت: امسال۳۰۰۰ خانواده محروم برای همراهی در این پویش شناسایی شده اند تا به کمک ۵۰۹ خانواده جهادی به درخت یاری بپردازند در حالیکه سال قبل ۲۰۰۰ خانواده زیر پوشش این طرح قرار گفته بودند.

وی هدف گذاری سال جاری پویش را کاشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال عنوان نمود و اظهار داشت: این پویش در سال نخست فعالیتش حتی در استان سیستان و بلوچستان که شرایط اقلیمی سختی دارد، توانست موفق به ایجاد سه باغ شد که تأمین نهال آن از راه پویش انجام شد و برای آبیاری باغ خیرین کمک رسانی کرده اند و بالغ بر ۳۰۰۰ نهال کاشته شده است.

بزرگیان افزود: در بخشهای محروم شهر مشهد، گروههای مردمی و جهادی ۸۰۰۰ نهال در مناطق حاشیه ای شهر کاشتند و برای رسیدن به اهدافشان حمایت دستگاههای مسئول را هم جلب کرده اند همینطور در قم گروههای مردمی توانسته اند جهت کمک به پویش مردم را پای کار بیاورند.

دبیر دومین پویش ملی درخت یاری با اشاره به اینکه کاشت ۱۰۰ میلیون درخت مثمر هدف نهایی این پویش تعیین شده که برای آن یک طرح دراز مدت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: می خواهیم شعار هر ایرانی یک درخت به شکل واقعی در جامعه ایرانی نمود پیدا کند البته هدف اصلی این پویش فرهنگسازی کاشت درختان و درخت یاری است.
پویش درخت یاری خانواده های ضعیف را توانمند می کند
درادامه این نشست ضرغام پرنیان - رئیس مجمع عالی جهادگران کشور- ضمن اشاره به این که وظیفه ذاتی گروههای جهادی خیررسانی به مردم مستضعف است، اظهارکرد: برای رسیدن به این هدف رویکرد جدیدی در حوزه مطالبه گری پیش می بریم.

وی ضمن اشاره به این که این مجمع در حدود سه سال در ۵۰۰ شهرستان کشور با حضور همه اصناف جهادگر برای رسیدن به دوهدف سیاست گذاری و مطالبه گری درون سازمانی و برون سازمانی انتخابات برگزار کرده است، اظهار داشت: در حاضر مجمع جهادگران یک شبکه عظیم جهادی است و این مجمع نماینده کل کشور برای کمک رسانی به مناطق محروم است.

پرنیان با اشاره به اینکه ما ۳۲ مجمع داریم و حاصل آن مجمع عالی جهادگران کشور است که در حوزه مختلف پیگیر سیاست گذاری است، اظهارکرد: پویش درخت یاری کار ارزشمندی است که باید زودتر اتفاق می افتاد چون محیط زیست حیات تپنده کشور است و صدمه های بی توجهی به آن به مردم می رسد و حفظ آن چرخه اقتصاد کشور را به شکوفایی می رساند.

رییس مجمع عالی جهادگران کشور ضمن اشاره به این که پویش درخت یاری را به سمت خانوارهای مستضعفی که زمین و آب دارند، حرکت داده یم، افزود: باید نگاهمان را به این سمت ببریم که خانوارهای ضعیف را توانمند نماییم و درختان مثمری بکاریم که برایشان درآمدزایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این نوع درختکاری هم خانواده های ضعیف را توانمند و هم به تقویت محیط زیست کمک می نماید.

پرنیان ضمن اشاره به این که ۵۰۰ گروه جهادی در اقلیم های مختلف جهت کمک به این پویش پای کار آمدند و اعلام آمادگی قطعی کردند، اظهار داشت: البته دستگاههای مسئول این حوزه هم طبق فرمایش رهبری برای انجام وظایفشان با ما همراهی می کنندو پشتیبان ما هستند.

وی با اشاره به اینکه درختکاری و درخت یاری یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: همه دستگاهها باید در این حوزه احساس تکلیف کنند.

رییس مجمع عالی جهادگران کشور خاطرنشان کرد: گروههای جهادی در استان ها و مناطق مختلف کشور با شناسایی خانواده هایی که امکان همکاری با این پویش را دارند، همراه ما هستند.

در آخر این نشست مصطفی یخچالی - مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی -با بیان این که پویش درخت یاری، مردمی است و مجموعه علوی بعنوان بزرگترین حامی در جهت مأموریت های محوله همراه گروه های جهادی و مردمی شد، اظهار داشت: در واقع ما بعنوان تسهیلگر و حامی عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف این مرکز پشتیبانی از مجموعه های محیط زیستی و فعال کشاورزی است، اضافه کرد: ما فعالان عرصه های مختلف را حمایت می نماییم و یکی از خدمات ماندگار که بعدها ثمراتش را مردم می ببیند و در بوم منطقه و کسب درآمد و هوای پاک تأثیر خواهد داشت، همین پویش درخت یاری خواهد بود.

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی با تکیه بر این که رویکرد ما توانمندسازی است، اظهار داشت: یکی از طریق هایی که در روستاها مردم می توانند از راه آن امرارمعاش کنند همین درختکاری است.

به گزارش روابط عمومی دومین پویش ملی درخت یاری یخچالی ضمن اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب که از جانب مقام معظم رهبری مطرح گردیده است، نقش حلقه های میانی تعیین شده است، گروه های جهادی و مردمی را همچون این گروهها عنوان نمود.





منبع:

1400/12/07
20:59:52
5.0 / 5
513
تگهای خبر: آب , اقلیم , حمایت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است