پارسایی: خودروسازها باید به خاطر آلودگی هوا محاكمه شوند
لوازم حیوان خانگی: یك عضو كمیسیون اصل ۹۰ مجلس خودروسازها را مقصر اصلی آلودگی هوا در تهران و كلان شهرها عنوان نمود و اظهار داشت كه آنها باید به خاطر صدماتی كه به خاطر آلودگی هوا به كشور وارد می كنند محاكمه شوند.
بهرام پارسایی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: آلودگی هوا عوامل متعددی دارد ولی در كلان شهرها طبق گزارشات بالغ بر ۸۰ درصد آلایندگی مربوط به خودروهاست. متاسفانه خودروهای ما خصوصا خودروهای ملی هم صرف سوخت بسیار بالایی دارند و هم این سوخت را به صورت ناقص می سوزاند و این امر سبب آلایندگی می گردد.
وی اضافه كرد: عوامل متعددی است كه در آلودگی دست به دست هم می دهد اما راه حلش این است كه فكری به حال عاملی اصلی آلایندگی نماییم و آن خودروهای داخلی اعم از سواری، عمومی و موتورسیكلت هاست. تا زمانی كه اینها حل نشود برگزاری جلسه و تعطیلی مدارس و ادارات مشكلی را حل نمی كند.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: یك راه این است كه افراد به استفاده از خودروهایی كه سبب كاهش آلودگی می شوند، تشویق شوند. متاسفانه نه تنها این حمایت صورت نمی گیرد بلكه عوارض سنگینی برای این خودروها در نظر گرفته می گردد.
پارسایی با اشاره به تولید سالیانه یك میلیون خودرو در كشور، اظهار نمود: متاسفانه نظارت دقیقی بر استاندارد بودن این خودروها، میزان مصرف سوخت شان و كاهش آلایندگی به واسطه داشتن كاتالیزور و فیلترهای لازم نیست بلكه خودروها فقط تولید می شوند و با قیمت بالا و كیفیت پایین در اختیار مردم گذاشته می شوند بدون اینكه خدمات آنها و همینطور مباحث زیست محیطی در نظر گرفته شود.
این عضو كمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تصریح كرد: اگر بخواهیم به صورت جدی مبحث آلودگی هوا را حل نماییم ابتدا باید خودروسازها را محاكمه نماییم كه سالیانه هم از نظر آلودگی هوا و هم ناامنی و تصادفات جاده ای به كشور لطمه وارد می كنند. ما نیازمند جراحی عمیق در این حوزه هستیم و لازمه آن گذشتن از منافع باندها و مافیاهای خاص است تا یك بار برای همیشه كشور را نجات دهیم.
وی با تاكید بر لزوم سرمایه گذاری جهت استفاده از خطوط ریلی و مترو، خاطرنشان كرد: همینطور باید خودروهایی كه مصرف سوخت شان بالاست و سوخت ناقصی دارند را از رده خارج نماییم. وضعیت خودروهای ما به علت انحصاری بودن و غیررقابتی بودن خودروسازها مشخص است، ضمن اینكه از آنها حمایت هم می گردد ازاین رو آنها هر طور كه دوست دارند خودرو تولید می كنند و آن را در اختیار مردم می گذارند و كسی هم پاسخگو نیست.
پارسایی با اشاره به اینكه در كشورهای دیگر خودروهای یورو ۵ و یورو ۶ مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار داشت: همین خودروها اگر بخواهند به كشور وارد شوند باید توسط اداره استاندارد ما تایید شوند این در شرایطی است كه خودروهای داخلی با وضعی كه معلوم است تحویل مردم می شوند. مصرف خودروهای هیبریدی بسیار پایین است و در ترافیك حدودا مصرفی ندارند. سایر خودروهای خارجی هم مصرف سوخت شان یك سوم خودروهای ماست و سوخت را ناقص بیرون نمی دهند و به واسطه كاتالیزورهایی كه دارند باعث تولید گازها و آلایندگی خطرناك نمی شوند.
سخنگوی فراكسیون حقوق شهروندی مجلس با اشاره به اینكه تا وقتی وضعیت خودروسازی اصلاح نشود مشكل آلودگی هوا هم به قوت خود باقی است، اظهار داشت: سالانه 5000 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خویش را از دست می دهند و كشور ما به واسطه تعطیلات ناشی از آلودگی هوا سالانه لطمات زیادی از نظر اقتصادی متحمل می گردد. علاوه بر اینكه هزینه بالایی برای درمان بیماری های ناشی از آلودگی هوا صرف می گردد ازاین رو باید مصمم باشیم كه فكری به حال وضع آلودگی هوا نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب