مدیركل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد

خشكسالی حیات وحش ایران را تهدید می كند

خشكسالی حیات وحش ایران را تهدید می كند

به گزارش لوازم حیوان خانگی مدیركل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: امروز مهم ترین عامل تهدید حیات وحش ایران، خشكسالی است زیرا تداوم و استمرار خشكسالی در سال های اخیر منجر به ایجاد محدودیت در منابع غذایی حیات وحش بخصوص برای گوشتخواران و گربه سانان شده است.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا سید مجید خرازیان مقدم با اشاره به عوامل مختلف تهدیدكننده جمعیت و گونه های حیات وحش كشورهمچون تخریب زیستگاه، تصادفات جاده ای و شكار غیرمجازگفت: امروز مهم ترین عامل تهدیدكننده حیات وحش ایران، خشكسالی است.

مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه كرد: تداوم و استمرار خشكسالی در سال های اخیر منجر به ایجاد محدودیت در منابع غذایی حیات وحش بخصوص برای گوشتخواران و گربه سانان شده است.

وی ضمن تاكید بر این مورد كه مدیریت نزولات جوی و بارش امكان پذیر نیست، خاطرنشان كرد: مدیریت منابع آبی كه منجر به تامین منابع آب شرب حیات وحش و حفظ پوشش گیاهی برای تغذیه حیوانات علفخوار و به تبع آن تامین منبع غذایی و طعمه گوشتخواران و صیادان می شود، نقشی مهم در حفظ گونه های حیات وحش دارد.

مقدم با یادآوری گذشت بیش از ۶ دهه از انقراض شیر ایرانی و ببر خزری بعنوان دو گونه گربه سان بزرگ جثه و مهم ایران تصریح كرد: هم اكنون هشت گونه گربه سان همچون دو گونه گربه سان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد.

مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اقدام چهار سال قبل این دفتر در تدوین، ابلاغ و اجرای نقشه راه گربه سانان ایران با بهره گیری از ظرفیت های ستادی، همكاری گروه متخصصان گربه سانان IUCN و مشاركت ادارات كل محیط زیست استان ها و سمن های محیط زیستی فعال در این حوزه كرد و اظهار داشت: معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای گذشته اقدامات مهمی در زمینه حفظ حیات وحش بخصوص دو گونه گربه سانان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی انجام داده است.

مقدم ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ با همكاری گروه متخصصان گربه سانان IUCN، ویژه نامه گربه سانان چاپ و منتشر گردید و امیدواریم بزودی ترجمه فارسی آن هم در دسترس قرار گیرد.

وی یكی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته در این حوزه را تدوین برنامه عمل پلنگ با همكاری موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی از جانب دفتر حفاظت و مدیریت شكار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود و اظهار داشت: این برنامه در سال ۱۳۹۵ به ادارات كل استانی ابلاغ گردید و در حال اجرا می باشد.

مقدم از تدوین و عرضه طرحی برای تولید ذخیره گاه طبیعی یوزپلنگ آسیایی در یكی از استان های كشور در سال آتی اطلاع داد و اظهاركرد: هدف از عرضه این طرح، حفظ جمعیت كوچك باقیمانده از این گونه مهم در كشور است كه به رغم تمامی تلاش های صورت گرفته در سال های گذشته، شرایط مناسبی را ندارد.

مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به ایجاد و راه اندازی مركز نگهداری در اسارت یوزپلنگ آسیایی پردیسان كرد و اظهار داشت: این مركز سه سال قبل با هدف و دستور كار مشخص استفاده از موالید یوز پردیسان بعنوان مولد در ذخیره گاه های طبیعی و افزایش جمعیت این گونه مهم در پارك پردیسان بوجود آمد.

وی ادامه داد: فاز نخست پروژه تعریف شده برای این مركز یعنی تكثیر یوز در اسارت با روش طبیعی، نتیجه مثبتی به دنبال نداشت و در نتیجه برای ورود به فاز دوم و امكان سنجی لقاح مصنوعی برای تكثیر یوز آماده می شویم.

مقدم نامگذاری روز ۳ مارس مصادف با ۱۲ اسفندماه سالروز برگزاری اولین اجلاس سایتیس به نام روز جهانی حیات وحش را فرصتی برای توجه بیشتر تمامی آحاد جامعه در اقصی نقاط دنیا به اهمیت حفظ حیات وحش دانست و اظهار داشت: اولین بار در سال ۱۳۹۲، بر مبنای تصمیم ۶۸ مجمع عمومی سازمان ملل و به پیشنهاد كنوانسیون بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس) این نامگذاری صورت گرفت.

مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری نقش ایران در بنیانگذاری كنوانسیون بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس) اظهاركرد: امسال پنجمین سالروز یا سالگرد روز جهانی حیات وحش را پاس داشتیم.

وی اشاره ای هم به شعارهای روز جهانی حیات وحش امسال كرد و اظهار داشت: تمركز و محور هر دو شعار «گربه های بزرگ جثه صیادان طبیعی در معرض تهدید» و «امروز كاری برای كمك به حفاظت از این مخلوقات با شكوه انجام بدهیم» برگربه سانان بزرگ جثه است كه در بعضی كشورهای دنیا به شدت در معرض تهدید هستند.

مدیر كل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاكید بر لزوم بهره گیری از فرصت هایی همچون روز جهانی حیات وحش برای تولید عزم و مشاركت عمومی به منظور حفظ گونه های باقیمانده طبیعت ایران بخصوص دو گونه گربه سان بزرگ جثه و مهم یعنی پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی خاطرنشان كرد: اقدامات صورت گرفته برای بزرگداشت این روز با همین هدف برنامه ریزی می گردد و امسال هم هماهنگی های لازم با معاونت آموزش و پژوهش و روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، همینطور ادارات كل حفاظت محیط زیست استان ها برای اطلاع رسانی و افزایش حساسیت و آگاهی عمومی جامعه درباره مبحث حیات وحش، اهمیت حفظ زیستگاه ها و عوامل تهدید گونه ها صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام) مقدم اشاره ای هم به پیشنهادهای عرضه شده به ادارات كل حفاظت محیط زیست استان ها در خصوص اطلاع رسانی فراگیر شعارهای روز جهانی حیات از طرق مختلف همچون استفاده در سربرگ مكاتبات اداری داشت و اظهار داشت: این پیشنهادها در كنار پیشنهادهای دیگری همچون بهره گیری از تجارب سمن های تخصصی حیات وحش در استان ها و تجربیات جوامع بومی و محلی برای جلب مشاركت عمومی، پخش كلیپ ها و مستندهای مرتبط از شبكه های صدا و سیما استانی با هدف جلب توجه عمومی به اهمیت مبحث عرضه شد.



 

1396/12/13
22:17:19
5.0 / 5
4813
تگهای خبر: آب , حفاظت , حیات وحش , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است