نگرانی سازمان محیط زیست از توسعه شتاب زده در سواحل مكران

نگرانی سازمان محیط زیست از توسعه شتاب زده در سواحل مكران

لوازم حیوان خانگی: با عنایت به گذشت دو سال از تشكیل كارگروه توسعه سواحل مُكران بررسی ابعاد محیط زیستی این طرح اقتصادی گسترده مبحث مهمی است. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز فاز دوم مطالعات طرح توسعه مكران اطلاع داد و نسبت به شروع زودهنگام پروژه های اقتصادی در این منطقه ابراز نگرانی كرد.



پروین فرشچی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه سازمان حفاظت محیط زیست یكی از اعضای فعال كارگروه توسعه مكران است و در همه جلسات و تصمیم گیری های مربوط به این طرح شركت می كند، در مورد پیشرفت امور محیط زیستی طرح توسعه مكران اظهار نمود: در سال ۹۶ پهنه بندی فضایی از جانب سازمان حفاظت محیط زیست برای مكران انجام شد كه توان اكولوژیك منطقه را مطالعه و مناطق حساس و اكوسیستم های شكننده در آب و خشكی و محل استقرار صنایع را مشخص كرد به عبارت ساده تر پهنه بندی فضایی انجام شده شامل نوعی زون بندی (منطقه بندی) است كه كاربری های متفاوت هر نقطه را اعم از گردشگری، صنعت و... معین می كند.

وی اضافه كرد: در كنار پهنه بندی فضایی كه سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده، مطالعات دیگری هم از جانب وزارت راه و شهرسازی و سازمان منطقه آزاد انجام شده است ازاین رو معاونت محیط زیست دریایی بر این مورد تاكید دارد كه مطالعات انجام شده بین بخش های مختلف تجمیع و در نهایت تكمیل شود تا جانمایی شهرك های صنعتی و جزئیات طرح ها مشخص شود.

فاز دوم مطالعات برای تعیین نوع صنایع در مكران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینكه در همین زمینه كارگروه توسعه مكران فاز دوم مطالعات را تصویب كرده است، اظهار داشت: قرار شده با استفاده از پروژه مطالعاتی جدید، مشخص شود كه با عنایت به شرایط زیست محیطی و شرایط اقلیمی و توسعه ای چه نوع صنایعی برای این منطقه انتخاب شود؛ منطقه ای كه خشك است و تغییرات اقلیم در آن بسیار اثرگذار و شوره زارها در حال افزایش می باشد و گرد و غبار دارد. باید بدانیم چه نوع صنایعی از لحاظ ملی، زیست محیطی و اجتماعی برای این منطقه مناسب و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

فرشچی با تاكید بر اینكه فاز دوم مطالعات، نوع صنعت و میزان تولید مجاز صنعت را با عنایت به توان اكولوژیك منطقه مشخص می كند، اظهاركرد: منتظر دریافت اعتبارات فاز دوم هستیم و اگر اعتبارات مورد نیاز - كه یك میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است - در اردیبهشت ماه تخصیص یابد انجام مطالعات فاز دوم با جزئیات كامل شش تا ۹ ماه طول می كشد.

قبل از آخر مطالعات محیط زیستی توسعه مكران را شروع نكنند

وی با اشاره به اینكه در فاز دوم مطالعات مكران، ۱۹ پروژه متفاوت در كنار هم مطالعه می شوند نسبت به شتاب زدگی در اجرای امور توسعه ای مكران ابراز نگرانی كرد و اظهار داشت: نگرانم پیش از آخر مطالعات فاز دوم، توسعه مكران را شروع كنند البته فاز دوم باید در سال ۹۶ انجام می شد ولی به علت تعلل در تخصیص اعتبارات، این مطالعات به سال ۹۷ موكول شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش بینی استقرار ۲۱ صنعت در منطقه مكران در مورد شتاب زدگی در شروع ساخت و سازها در این منطقه اخطار داد و اظهار داشت: بدیهی است كه رونق اقتصادی و اشتغال زایی در مكران واجب است و به لحاظ امنیتی توسعه این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد اما شتاب زدگی برخی در انجام توسعه ما را نگران می كند. این همه سال استان سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شده و حالا كه مقرر است به توسعه آن توجه شود؛ بهتر است تا پیش از آخر مطالعات هیچ طرحی انجام نشود.

به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، مُكران در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاكستان است كه در طول خلیج عمان از راس الكوه در غرب جاسك تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاكستان گسترده است. یكی از مهم ترین قابلیت های این منطقه، مجاورت آن با آب های آزاد بین المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با كشورهای پاكستان و افغانستان و به صورت غیرمستقیم با كشورهای آسیای مركزی است.




1397/01/25
14:22:08
5.0 / 5
5563
تگهای خبر: آب , اقلیم , حفاظت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است