در واكنش به ادعای محیط زیست درباره وزارت نیرو:

آب سدهایمان را بیش از برنامه برای دریاچه ارومیه رهاسازی كردیم

آب سدهایمان را بیش از برنامه برای دریاچه ارومیه رهاسازی كردیم

لوازم حیوان خانگی: وزارت نیرو می گوید برخلاف ادعای سازمان محیط زیست، حتی بیش از برنامه آب سدها را برای نجات دریاچه ارومیه رهاسازی كرده و این افترا كه محیط زیست برای وزارت نیرو اولویت ندارد درست نیست.



خبرگزاری مهر، گروه جامعه- مسعود بُربُر: معاون مدیـركل دفتر بـرنـامه ریزی كلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در واكنش به سخنان مسئولان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص اینكه وزارت نیرو حق دریاچه ارومیه را نمی دهد به خبرنگار مهر اظهار داشت: غیرمنصفانه است اگر گفته شود كه وزارت نیرو به محیط زیست بی توجه بوده و كشاورزی را در اولویت قرار داده است. بطور قطع چنین نیست.
هدایت فهمی اضافه كرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه یك برنامه ای برای رهاسازی آب دارد كه بخشی مربوط به كل سال است و بخشی هم ماهانه است و ما در ماه های گذشته بیش از برنامه ستاد رهاسازی آب داشته ایم.
وی تشریح كرد: بر مبنای برنامه ای كه برای سال آبی ۹۶-۹۷ دیده شده ما باید ۲۸۹ میلیون متر مكعب رهاسازی می كردیم در حالیكه بر مبنای جداول تفكیكی ما تا این لحظه حدود ۴۸۶ میلیون متر مكعب رهاسازی كردیم یعنی بالای ۶۷ درصد اضافه تر از برنامه ای كه برنامه رهاسازی بوده است از سدهایمان آب را رها كرده ایم.
معاون مدیـركل دفتر بـرنـامه ریزی كلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در پاسخ به اینكه چرا در فصل زمستان كه فصل كشاورزی هم نیست آب رهاسازی نشده تاكید كرد: می دانید كه در زمستان و پاییز گذشته خشك ترین شرایط در كل زمانی كه اطلاعاتش را داریم تجربه می كردیم و در همان آخر اسفند هم كه بحث برنامه ریزی برای بهار انجام می گردد سازمان هواشناسی اعلام نموده بود كه وضعیت بارش در غرب و بخش هایی از كشور كمتر از نرمال می باشد و افزایش دمای یك و نیم درجه هم در پیش است. ازاین رو با عنایت به كاهش حدود ۴۵ درصد بارش در آن دوران و پیش بینی كم بارشی در فصل بهار تصورمان این بود كه یك وضعیت بحرانی هم خواهیم داشت. علاوه بر این تصاویر ماهواره ای در سه مقطع زمانی اواخر بهمن، بهمن و اسفند روند كاهشی شدیدی را در پوشش وسیعی از حوزه نشان می داد. باوجود مجموعه این شرایط و پیش بینی سازمان هواشناسی كه در آن زمان وضعیت خوبی را پیش بینی نمی كرد مقداری در آن فصل رهاسازی انجام شد و در خود اسفند و فروردین هم بیشترین میزان رهاسازی انجام شد و حتی اردیبهشت ماه هم رهاسازی را داشتیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در اردیبهشت و خرداد بارش های خیلی خوبی در كشور صورت گرفت و وضعیت دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی شد به صورتی كه الان ما ذخایرمان در حد خیلی خوبی است و ۸۳ درصد پرشدگی مخازن را داریم و همین الان هم برنامه رهاسازی داریم.
فهمی درباره عدم رهاسازی آب در فصل زراعی توضیح داد: دوستان معتقدندكه ما در فصل غیرزراعی باید آب را رهاسازی نماییم. این حرف درستی است زیرا در فصل غیركشاورزی آب به دریاچه می رسد. الان ما برای سال بعد هم ذخایر خوبی داریم و در فصل غیرزراعی بیش از برنامه رهاسازی خواهیم كرد. حتی الان هم امكانش هست و در پاییز و زمستان وضعیت بطور قطع بهتر می گردد و این رهاسازی به صورت مضاعف صورت خواهد گرفت.
معاون مدیـر كل دفتر بـرنـامه ریزی كلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در پاسخ به ادعای مسعود تجریشی و عیسی كلانتری كه گفته بودند برای وزارت نیرو اولویت اول آب شرب و بعد كشاورزی است و دریاچه ارومیه در اولویت آخر هم نیست و آب سدها را به دریاچه نمی دهند اظهار داشت: در اسفند و فروردین و اردیبهشت بیش از برنامه رهاسازی كردیم اما حتی تا آن زمان هم از برنامه كمتر نشد. مثلا در مرحله اول اسفند و فروردین طبق برنامه ستاد ما باید از سد بوكان ۱۷۰ میلیون مترمكعب رهاسازی می كردیم اما رهاسازی ما ۱۷۷ میلیون مترمكعب بوده است. در خیلی از سدها بیش از برنامه رهاسازی كردیم. ولی این كه ما در بهمن و دی ماه رهاسازی نكردیم واقعا این ریسك بالایی داشت كه در آن ماه ها رهاسازی انجام بدهیم چون وضعیت نامشخص بود و نمی دانستیم آیا بارندگی خواهیم داشت یا نه.
فهمی خاطرنشان كرد: به هر حال برای ما اولویت اول شرب است و اولویت دوم محیط زیست یعنی مطابق مصوبه شورای عالی آب. بحثی كه در بدنه وزارت نیرو، هم در كارشناسی و هم در مدیریت وجود دارد، آن است كه واقعا حق آبه های اعلام شده از سوی وزارت نیرو كه حدود ۱۱ میلیارد متر مكعب برای كلیه تالاب هاست، حتماً اگر آبی در رودخانه ها باشد این ها را باید تامین بكنیم. ولی وقتی در كشور مسئله خشكسالی است این میسر نمی گردد. ما پیش بینی كردیم و به همه جا هم اعلام كردیم و این تصمیم در شورای عالی آب گرفته شد كه وزارت نیرو حق آبه های زیستی را تعیین و به همه دستگاه ها ابلاغ كند اما یك زمانی هست كه شما خشكسالی خیلی شدیدی می بینید و آبی نیست كه این حق آبه را تامین كنید. ولی الان در دریاچه ارومیه به نظر من هم وضعیت مخازن خوب است هم آب بیشتر از برنامه تعیین شده رهاسازی شده است. بطور قطع در آینده هم ما این كار را ادامه می دهیم و برای سال بعد هم بیشتر خواهد شد.
وی درباره این سخن كلانتری كه گفته بود وزارت نیرو به ما جواب نمی دهد و این رفتار وزارت نیرو تخلف از مصوبات و تخلف حرفه ای از بهره برداری از منابع آب است هم اظهار داشت: واقعا مسائل این طور نیست. اما به صراحت اعلام می كنم كه ما در وزارت نیرو ضمن پذیرفتن مسئولیت و سهیم دانستن خودمان در بهبود شرایط زیست محیطی، اعتقاد كامل داریم كه احیای دریاچه ارومیه منحصر به رهاسازی آب نیست و حتما لزوم دارد كه در مورد جلوگیری از تغییر الگوی كشت بخصوص در اراضی شیب دار اقدامات جدی به عمل بیاید.
فهمی یادآوری كرد: همین الان كه ما صحبت می نماییم با این سطح زیركشتی كه از ۱۵۰ هزار هكتار به ۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار هكتار افزایش داشته است، در برنامه ششم توسعه، توسعه اراضی شیب دار در كشور به میزان نیم میلیون هكتار پیش بینی شده است. این خیلی برای كشور خطرناك است. الان واقعا به نظر من وقت انگشت افترا به سمت همدیگر دراز كردن نیست و این كار در گروی این است كه همكاری همه وزارت خانه ها و سازمان های ملی و منطقه ای و بخصوص مردم و جامعه بومی كه آنجا حضور دارند فراهم گردد. این كار باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مسائلی كه در منطقه است باشد و این واقعا خارج از اراده یك وزارتخانه است. ما نمی توانیم به یك باره با یك بخشنامه و دستور سهم كشاورزی را به صورت كامل قطع نماییم كما اینكه با هماهنگی كه با وزارت جهاد كشاورزی داشتیم ما در سدهایمان به میزان ۴۰ درصد این كاهش در سهم كشاورزی را اعمال كردیم ازاین رو این غیرمنصفانه است اگر گفته شود كه وزارت نیرو به محیط زیست بی توجه بوده و كشاورزی را در اولویت قرار بدهد. بطور قطع چنین نیست.
وی در انتها خاطرنشان كرد: ما در سه سال متوالی آبی منتهی به ۱۳۹۶ نسبت به اجرای مصوبه كاهش چهل درصدی مصارف بخش كشاورزی یعنی سالانه هشت درصد در پنج سال از محل سدهای در حال بهره برداری اقدام كردیم و در مجموع ۲۱ درصد از سهم بهره برداری مصارف كشاورزی از سدها را كاهش دادیم. این به منظور تامین بخشی از حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه بالغ بر یك میلیارد و هفتصد میلیون متر مكعب بوده كه در این مدت رهاسازی شده است. این سهمی بوده كه از كشاورزی كاسته شده و به حقابه محیط زیستی علاوه بر سهمی كه خودش دارد افزوده شده است.
مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، ضمن انتقاد شدید از وزارت نیرو به علت خودداری این وزارتخانه از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه اظهار داشته بود: جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان داده است كه آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری كرده است.
عیسی كلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، هم در پانزدهمین جلسه كمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفته بود مشكل اصلی دریاچه ارومیه این است كه زیرمجموعه دستگاه های اجرایی در استان ها تصمیمی را كه دولت اتخاذ می كند؛ قبول ندارند. اگر قرار باشد دولت تصمیم بگیرد و دستگاه های اجرایی استانی به شیوه خود اجرا كنند بی گمان ما یك نظام ناكارآمد خواهیم بود.
وی در همان جلسه در مورد رهاسازی مازاد آب سدها به دریاچه ارومیه مدعی شده بود: مبحث «رهاسازی مازاد آب سدها» در دولت یازدهم تصویب و قرار شد اگر آب سدها در حوضه آبریز از یك میزان بیشتر شد در اختیار دریاچه ارومیه قرار گیرد و همه آن سهم دریاچه باشد. برای همین هم از ابتدای سال تابحال سه بار با وزیر نیرو مكاتبه كردم، علی رغم اینكه هر ماه هم جلسه داریم اما زیر مجموعه وزیر نیرو به ما جواب نمی دهند.

1397/03/21
19:10:36
5.0 / 5
5227
تگهای خبر: آب , بارش , زیست محیطی , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است