علت مرگ لاك پشت های دریایی در سواحل درك مشخص شد

علت مرگ لاك پشت های دریایی در سواحل درك مشخص شد

لوازم حیوان خانگی: مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از كالبدشكافی لاشه های لاك پشتان دریایی سواحل درك در جنوب سیستان و بلوچستان آگاهی داد.


به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا- به نقل از اداره ه كل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اضافه كرد: تورهای صیادی چشمه ریز، جان بیشتر از 30 قطعه لاك پشت دریایی را در سواحل سیستان و بلوچستان را گرفت.
مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پیرو اطلاع همیاران و دوستداران محیط زیست روستای درك در خصوص مشاهده تعداد زیادی لاشه لاك پشت دریایی در نوار ساحلی این روستا بلافاصله تیم كارشناسی محیط زیست از منطقه بازدید كردند و متاسفانه حدود 30 لاشه لاك پشت دریایی از گونه های مختلف لاك پشتان دریایی را مشاهده و از لاشه های موجود در ساحل نمونه برداری كردند.
پورمردان اضافه كرد: طی بررسی های صورت گرفته اولیه و كالبد شكافی های انجام شده بر روی لاشه های لاك پشتان دریایی مشخص گردید كه زمان تلف شدن لاك پشتان دریایی در دوره های زمانی مختلف بوده و بعضی از لاشه ها كاملاً متلاشی شده است و علت مرگ اكثریت لاك پشتان دریایی خفگی ناشی از گیر افتادن در تورهای صیادی چشمه ریز و برخورد جسم سخت به ناحیه سر و گردن و تصادم و برخورد با پره شناورهای سبك گزارش شده است.
مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تاسف از تلف شدن این گونه های با ارزش زیستی اظهار نمود: اخیراً صید محاصره ای و استفاده از تورهای صیادی چشمه ریز توسط صیادان سود جو جهت صید بی رویه ماهیان غیر مكول بویژه سفره ماهیان وماهیان یال اسبی كه مورد تقاضای كشورهای جنوب شرق آسیا بوده، بلای جان آبزیان منطقه بویژه پستانداران دریایی، لاك پشتان دریایی و تعداد زیادی از ماهیان منطقه شده است.
وی افزود: با توجه به این سوژه كه عدم نظارت بر فعالیت های صید و صیادی و رعایت نكردن ملاحظات زیست محیطی در فرآیند صیادی امكان دارد منجر به بروز یك فاجعه زیست محیطی شده و در صورت تداوم استفاده از ابزار و روشهای صیادی نامناسب، صدمات جبران ناپذیری به تنوع زیستی آبزیان و محیط زیست دریایی منطقه وارد خواهد شد.از اداره كل شیلات استان و سازمان شیلات ایران انتظار می رود كه نظارت های بیشتری بر ادوات و روش های صید و برخوردهای سخت گیرانه تری با صیادان متخلف اعمال نمایند. در امتداد پیشگیری از بروز حوادث مشابه باز پیشنهاد می گردد كلیه صیادان را مجاب نمایند تا از تورهای صیادی مناسب و پیشرفته دارای امكانات تولید ارتعاشات صوتی (دستگاه الكترونیكی پینگر) جهت اعلام آگهی برای پستانداران دریایی و دارای دریچه های رها سازی لاك پشت ها خصوصاً در فصل تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض استفاده كنند.
پورمردان اشاره كرد: از 8 گونه لاك پشتان دریایی در آب های كل جهان، 5 گونه در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می كنند با این وجود زادآوری لاك پشت سبز اغلب در سواحل ایرانی دریای عمان بخصوص سواحل شهرستانهای چابهار و كنارك اتفاق می افتد و تمامی گونه های لاك پشت های دریایی جزو لیست قرمز و حمایت شده سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت است.
وی بیان كرد: سازمان حفاظت محیط زیست همه ساله برنامه پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاك پشت های دریایی را در سواحل جنوبی كشور با مشاركت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی انجام می دهد. در همین راستا مجموعه محیط زیست استان با برگزاری كارگاههای آموزشی مستمر برای صیادان روستاهای ساحلی استان درباب حفاظت از لاك پشت ها و اعلام سوژه عدم استفاده از ادوات صیادی نامناسب، غیر استاندارد از قبیل تورهای چشمه ریز، آموزش های لازم را نمایش داده است.
مدیركل حفاظت محیط زیست اضافه كرد: كه امیدوارم با همكاری سازمان شیلات ایران روش های صیادی نوین و استاندارد جایگزین روش های نامناسب صید در منطقه شود و شاهد اینگونه تلفات نباشیم لازم به ذكر است كه سواحل روستای درك علاوه بر قابلیت های گردشگری به عنوان یكی از سایت های مهم تخم گذاری لاك پشت سبز دریایی می باشد. این سواحل همین طور بدلیل داشتن بستر جلبكی، یكی از مناطق مهم تغذیه ای گونه لاك پشت سبز شمرده می شود.
وی درانتها اظهار داشت: استفاده از قابلیت های زیست محیطی در توسعه اكوتوریسم پایدار منطقه بسیار حائز اهمیت می باشد و مناطق تخمگذاری لاك پشت های دریایی یكی از محدوده های مورد توجه اكوتوریست ها است كه حفاظت از لاك پشت های دریایی و محل زادآوری آنها در اشتغال زایی بومیان و افزایش گردشگران نقش بسیار مهمی دارد.




1397/08/22
21:49:15
5.0 / 5
5439
تگهای خبر: آب , پستانداران , حفاظت , حمایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است