چرا معاینه فنی كمكی به كاهش آلودگی هوا نمی كند؟ (۱)
هوای تهران با افزایش رجوع به معاینه فنی سالم نمی گردد
به گزارش لوازم حیوان خانگی اگر سطح مشاركت در معاینه فنی فعلی به عالی ترین سطح افزایش یابد تنها سبب كاهش ۱.۷۵ درصدی ذرات معلق تهران خواهد شد بنابراین باید به دنبال افزایش قابلیت ها و فاكتورهای كنترلی معاینه فنی بود.
یك پژوهشگر حوزه سیاست گذاری محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام نمود: اگر سطح مشاركت در معاینه فنی فعلی به عالی ترین سطح خود افزایش یابد، تنها سبب كاهش ۱.۷۵ درصدی ذرات معلق شهر تهران خواهد شد ازاین رو باید به دنبال افزایش قابلیت ها و فاكتورهای كنترلی معاینه فنی بود تا اثرگذاری بیشتری در كاهش الودگی هوای تهران داشته باشد.
محمد كاظمی توضیح داد: آلودگی هوای شهر تهران بعنوان یكی از مهم ترین مشكل های كشور همواره در نیمه دوم سال به علت تولید شرایط وارونگی دما، كیفیت هوای شهر را در شرایط ناسالم قرار می دهد. این مسئله سبب توجه بیشتر مسئولین مربوطه برای كاهش آلودگی هوا شده و هرساله در این ایام با عرضه راهكارهایی، تلاش در كنترل این مشكل دارند. در طول سال های اخیر راهكارهای مختلفی برای كنترل و كاهش آلودگی هوای تهران پیشنهاد شد اما با عنایت به بررسی های كارشناسی، به علت وابستگی آنها به منابع تأمین مالی دولتی و كمبود این بودجه ها، این راهكارها اجرایی نشدند.
وی افزود: ازاین رو مسئولین شهری برای كاهش آلودگی هوای تهران، به دنبال راهكارهایی بودند كه هزینه مستقیمی را برای آنها درپی نداشته باشد. در این راستا برای نخستین بار، طرح كاهش بعنوان اصلی ترین راهكار كاهش آلودگی هوای تهران، در آبان ۱۳۹۵ مطرح و اجرایی شد. در ادامه هم از آبان امسال با سخت گیرانه تر كردن فاز اول این طرح، معاینه فنی خودروهای سواری و دیزلی در تمام سطح شهر تهران ذیل فاز دوم طرح كاهش، كنترل می شود.
این پژوهشگر حوزه سیاست گذاری محیط زیست اضافه كرد: همینطور ارزیابی های صورت گرفته درمورد میزان تأثیرگذاری طرح كاهش و معاینه فنی در كاهش ذرات معلق و به تبع آن، كاهش آلودگی هوا نشان داده است كه طرح كاهش فعلی با حذف ۵/۱ درصدی ذرات معلق شهر تهران، توانایی كافی برای مقابله با این چالش زیست محیطی را ندارد.
كاظمی تصریح كرد: حال سؤال اینجاست كه آیا می توان با بهبود وضع فعلی معاینه فنی، میزان اثرگذاری آنرا بیشتر كرد؟ برای پاسخ گویی به این سؤال لازم است بدانیم كه یكی از پارامترهای مؤثر در تأثیرگذاری سیستم معاینه فنی، سطح مشاركت خودروها در معاینه فنی است. ازاین رو نخستین و ساده ترین راه برای بهبود وضعیت طرح كاهش مبتنی بر معاینه فنی، بهبود وضعیت میزان مشاركت خودروها در اجرای این طرح است.
وی درباره جزئیات تأثیر این پارامتر مؤثر اظهار داشت: بررسی جزئیات اجرایی طرح كاهش نشان داده است كه دو دلیل عمده شامل معافیت خودروها از رجوع به مراكز معاینه فنی و بی توجهی برخی خودروها به دریافت گواهی معاینه فنی، منجر به كاهش سطح مشاركت خودروها شده است. ازاین رو اصلاح هر كدام از این دو عامل می تواند بهبود این طرح را به همراه داشته باشد.
این پژوهشگر حوزه سیاست گذاری محیط زیست در پاسخ به این پرسش كه اصلاح دوره معافیت خودروهای نو چه تأثیری در بهبود معاینه فنی خواهد داشت اظهار داشت: ماده ۶ قانون هوای پاك درمورد شرایط معافیت خودروها از انجام معاینه فنی اینگونه اشاره می كند «دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید برای خودروهای شخصی و دولتی، چهارسال و برای وسایل نقلیه عمومی، یك سال تعیین می شود.» بر طبق این بند از قانون، ۲۵ درصد خودروهای سواری و ۳ درصد خودروهای سنگین، معاف هستند و به مراكز معاینه فنی رجوع نمی كنند.
كاظمی افزود: ازطرفی این قانون زمانی می تواند كمك كننده به خودروهای نو باشد كه این خودروها از استانداردهای بالای آلایندگی برخوردار باشند. اما با عنایت به آمارهای موجود، با رجوع ۱۱۰ هزار خودروی سواری زیر ۴سال برای دریافت معاینه فنی برتر، ۶۲ درصد خودروها از تست آلایندگی مردود شدند. ازاین رو این قانون نه تنها كمك كننده نیست كه می تواند منجر به افزایش آلودگی هوای شهر شود.
وی خاطرنشان كرد: ازاین رو لازم است قید معافیت برای خودروهای نو حذف شود یا كاهش پیدا كند كه با افزایش سطح مشاركت خودروها در مراكز معاینه فنی همراه خواهد بود و به دنبال آن، تأثیر معاینه فنی در كاهش ذرات معلق افزایش خواهد یافت. بررسی های صورت گرفته نشان داده است كه حذف كامل معافیت خودروهای نو از انجام معاینه فنی، تنها می تواند به حذف ۱/۷۵ درصدی ذرات معلق كمك نماید كه این مقدار هم تغییر قابل ملاحظه ای در وضعیت آلودگی هوای تهران تولید نخواهد كرد.
این كارشناس محیط زیست در پاسخ به این كه آیا كاهش تعداد خودروهای فاقد گواهی در بهبود معاینه فنی مؤثر است هم اظهار داشت: بر مبنای آخرین بررسی های سیار معاینه فنی یا اصطلاحاً معاینه فنی كنار جاده ای، ۱۵ درصد خودروهای سنگین و ۱۰ درصد خودروهای سواری، فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران هستند. این آمار در شرایطی است كه جریمه تردد بدون معاینه فنی در سطح شهر، مبلغ ۵۰ هزار تومان به ازای هر روز است.
كاظمی تصریح كرد: درواقع آمار فوق نشان داده است كه بخشی از رانندگان نسبت به طرح معاینه فنی، واكنشی نشان نمی دهند و جریمه ۵۰هزار تومانی هم بازدارندگی خاصی برای آنها نداشته است. از طرفی این مبلغ برای اغلب اقشار جامعه، قابل ملاحظه و زیاد است كه قابل اضافه كردن نیست، بنابراین نمی توان انتظار كاهش تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی را در این شرایط داشت. ازاین رو در این قسمت نمی توان بهبود خاصی در میزان مشاركت خودروها تولید كرد و به بیان شفاف تر، نمی توان در این قسمت كمكی به كاهش آلودگی هوا كرد.
وی در پاسخ به این پرسش كه بالاخره معاینه فنی، راهكار مؤثر كاهش آلودگی هوا خواهد بود یا خیر خاطرنشان كرد: با عنایت به بررسی یكی از پارامترهای موجود در ارزیابی معاینه فنی مشخص شد، درصورتی كه پارامتر سطح مشاركت در معاینه فنی، به عالی ترین سطح ممكن برسد، نهایتاً اجرای این طرح سبب كاهش ۱.۷۵ درصدی ذرات معلق شهر (معادل ۰.۶ میكروگرم بر مترمكعب) تهران خواهد شد. این مسئله نشان داده است كه كنترل آلایندگی خروجی خودروها در بستر فعلی معاینه فنی، به تنهایی نمی تواند كاهش محسوسی در آلودگی هوای تهران تولید كند، ازاین رو باید به دنبال افزایش قابلیت ها و فاكتورهای كنترلی معاینه فنی بود تا اثرگذاری بیشتری در كاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب