خودروهای سنگین آلاینده ای كه برگه معاینه فنی دارند!

خودروهای سنگین آلاینده ای كه برگه معاینه فنی دارند!

به گزارش لوازم حیوان خانگی دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه نصف خودروهای سنگین مردودی در معاینه فنی مجدد دارای برگه معاینه فنی هستند، خواهان نظارت جدی وزارت راه بر عملكرد مراكز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین شد.



به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، طی دو جلسه اخیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا (۸ آذر و ۱۲ دی ماه) كه در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی برگزار شد، دودزا بودن خودروهای سنگین دیزلی با وجود داشتن برگه معاینه فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دودزا بودن اتوبوس ها و كامیون ها به علت خطرات دوده ناشی از این دستگاه ها به شدت مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و از آنجائیكه متولی معاینه فنی خودروهای سنگین وزارت راه است، از این وزارتخانه خواسته شد كه بازرسی مراكز معاینه فنی سنگین را جدی بگیرد.

در همین راستا وحید حسینی در گفتگو با ایسنا با تاكید بر اینكه در زمینه معاینه فنی خودروهای سنگین نگرانی هایی وجود دارد، خاطرنشان كرد: انجام آزمون خودروهای سنگین پیچیدگی هایی دارد و نتیجه آزمون به شدت به روش اجرای آزمون وابسته است. برای مثال ارتباط مستقیمی بین شدت گاز دادن با نتیجه آزمون وجود دارد. از جانب دیگر نبود تكنولوژی كافی در مراكز معاینه فنی و مكانیكی نشدن فرآیند معاینه فنی خودروهای سنگین، امكان خطای انسانی و حتی تقلب را بوجود آورده است.
راهكار محیط زیست برای كنترل معاینه فنی سنگین ها
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا در پاسخ به این پرسش كه سازمان حفاظت محیط زیست برای كنترل صحت و دقت معاینه فنی خودروهای سنگین دیزلی چه راهكاری دارد؟ اظهار داشت: با نصب فناوری موسوم به دورسنج در مراكز معاینه فنی سنگین و اضافه كردن دو آزمونگر به جای یك آزمونگر و افزایش نظارت می توانیم تخلفات معاینه فنی خودروهای سنگین را به حداقل برسانیم. افزون بر اینها، سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان ناظر قانون هوای پاك ملزم است كه بر عملكرد مراكز معاینه فنی خودروهای سنگین نظارت داشته باشد.

وی تصریح كرد: به علت كمبود اعتبارات در سازمان حفاظت محیط زیست و نیاز به استفاده از بازرسان متخصص، در مواردی از كمك دستگاه های تخصصی نظیر شهرداری تهران و یا سایر دستگاه های مرتبط بعنوان بازرس فنی یا ناظر مقیم در كنار نمایندگان استانی سازمان استفاده می گردد.
اتوبوس های دودزا چه سرنوشتی دارند؟
حسینی با اشاره به اینكه در مورد ناوگان اتوبوسرانی به علت اهمیت آن در سلامت شهروندان به برگه معاینه فنی اكتفا نمی گردد و آزمون مجدد انجام می شود، خاطرنشان كرد: در خودروهای مدیریت پذیر مثل اتوبوسرانی، شهرداری تهران وارد شده است و معاینه فنی سیار كنار جاده ای را با جدیت انجام می دهد. در صورت دودزا بودن اتوبوس، راننده ۵۰ هزارتومان جریمه می شود، خودرو پلاك تعمیرگاه می گیرد و مالك خودرو ۴۸ ساعت فرصت دارد تا نسبت به تعمیر خودرو اقدام نماید و تا زمانی كه اتوبوس تعمیر نشود و آزمون آلایندگی جدید را پاس نكند، اجازه تردد در شهر نخواهد داشت.

وی افزود: گزارش های مفصلی داریم كه ماموران معاینه فنی به صورت اتفاقی و بدون خبر قبلی وارد پایانه های اتوبوسرانی شهر تهران می شوند و از كل اتوبوس های موجود در پایانه، آزمون آلایندگی می گیرند. متاسفانه نتایج آزمون ها نشان داده است كه نصف خودروهایی كه در تست رد می شوند، دارای برگه معاینه فنی هستند كه همان جا برگه معاینه فنی این اتوبوس ها ابطال می گردد و تنها در صورت تعمیر و رفع نقص می توانند نسبت به دریافت برگه معاینه فنی جدید اقدام نماید.
استقرار ناظر مستقل محیط زیست در مراكز معاینه فنی سنگین
این عضو كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با تاكید بر اینكه هم اكنون مسئله اصلی ناوگان دیزلی مربوط به كامیون های شخصی و باربرها است، اظهار داشت: در این مورد جلسات متعددی با سازمان راهداری وزارت راه داشته و درخواست كرده ایم كه معاینه فنی دیزل ها با دقت بیشتری صورت گیرد البته سازمان محیط زیست هم همزمان وظیفه نظارتی خویش را انجام می دهد و هم اكنون تلاش می كند كه در بعضی مراكز معاینه فنی سنگین «ناظر مستقل» مستقر كند.

دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به لزوم همكاری شهروندان تهرانی برای حل مشكل آلودگی هوای این شهر اظهاركرد: از شهروندان درخواست می كنم كه در صورت مشاهده اتوبوس یا كامیون دودزا با سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرند و ثبت شكایت كنند.

به گزارش لوازم حیوان خانگی به نقل از ایسنا، در سی و چهارمین جلسه كارگروه كاهش آلودگی هوا روز چهارشنبه (۱۲ دی) در سازمان محیط زیست برگزار شد، مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - در مورد آلودگی خودروهای دیزلی اظهار داشت: از وزارت راه درخواست می نماییم كه بر عملكرد مراكز معاینه فنی سنگین نظارت كافی داشته باشد چون شاهدیم برخی از خودروهای سنگین در حال تردد با وجود داشتن برگه معاینه فنی، همچنان دودزا هستند. این مورد نشان داده است كه حتما مشكلی وجود دارد. ضمن اینكه زمان تقویت نظارت ها بر مراكز معاینه فنی سنگین همین مقطع است چون به علت سردی هوا و بروز پدیده وارونگی دما با افزایش غلظت آلاینده ها مواجه هستیم.



خبرنگار: زینب رحیمی/ دبیر خبر: عاطفه كربلایی


1397/10/30
13:56:36
5.0 / 5
4436
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , حفاظت , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
petpart لوازم حیوان لوازم حیوانات خانگی

تگهای لوازم حیوان خانگی پت پارت

PetPart لوازم حیوان خانگی

لوازم حیوانات خانگی

petpart.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم حیوان خانگی محفوظ است